Winkeliers en webshops laten Sinterklaas en zijn pieten steeds meer links liggen. De potentiële groei in aanloop naar kerst en de uit het buitenland overgewaaide trends als Black Friday en Singles’ Day concurreren namelijk hard om het budget van de consument.

Het Sinterklaaspubliek bestaat toch vooral uit jonge kinderen en dan met name de ouders van die kinderen. Een etalage met Sinterklaas-spullen raakt bij veel volwassenen niet echt een snaar, stelt Paul te Grotenhuis van de retailbranchevereniging INRetail tegen Nu.nl.

Kerst staat daarentegen gelijk aan een gezellige, knusse sfeer met lichtjes, warme chocomel en eventueel een glaasje glühwein. “Sinterklaas is nu eenmaal echt iets voor mensen met kleine kinderen. Als senior of volwassene zonder kinderen heb je daar wat minder mee en dat zie je duidelijk in de winkelcentra”, aldus Te Grotenhuis.

De discussie over de aanpassing van Zwarte Piet doet het sinterklaasfeest ook geen goed. Wie als winkelier nog een Zwarte Piet in de etalage neerzet, kiest eveneens ervoor om duidelijk stelling te nemen. Een aantal retailers speelt het daarom liever veilig en gaat meteen door naar kerst.

Uit de VS is ook Black Friday overgewaaid naar Nederland, met hoge kortingen op de assortimenten van grote warenhuizen en webshops.

De Chinese Singles’ Day sloeg recent al goed aan in Nederland, want webshops zagen hun omzet verdrievoudigen rond die dag. Retailkenner Fred Rutgers tegen Nu.nl: “Vóór Sinterklaas is er sinds kort ineens Black Friday en Singles’ Day waar met geld wordt gesmeten, dan komt Sinterklaas, en daarna kerst. Ieder jaar levert Sinterklaas weer een paar procent in.”

Uit onderzoek onder de leden van branchevereniging Thuiswinkel.org blijkt dat webshops dit jaar meer groei verwachten in de weken voor kerst dan de weken voor Sinterklaas. In december hoopt de sector op ‘ruim 30 procent’, terwijl voor Sinterklaas ‘slechts’ een groei van 25 procent verwacht wordt.

Lees ook op Business Insider

De nieuwe kortingsdagen zoals Black Friday zijn daarmee een blijvertje. Als één winkel er namelijk mee begint, moeten de concurrenten wel volgen omdat zij anders wellicht de boot missen en klanten mislopen.

LEES OOK: Black Friday: 4 valkuilen waar je voor moet oppassen met aanbiedingen en kortingen