"Olie van de jatropha blijkt technisch zelfs beter dan kerosine: het levert
meer energie en is beter bestand tegen vrieskou”, zei directeur
milieustrategie Billy Glover van Boeing woensdag bij een presentatie in
Brussel.

Schijtnoot tanken
De Amerikaan verwacht dit jaar de eerste contracten over commerciële
leveringen. Binnen drie à vijf jaar zouden vliegtuigen dan olie van de
schijtnoot kunnen tanken. De biobrandstof is volgens hem al commercieel
aantrekkelijk als de ruwe olie 70 à 80 dollar per vat kost.

Boeing meent dat vrijwel alle vliegtuigen geschikt zijn te maken voor de
biobrandstof. Inmiddels zijn in de Verenigde Staten al meerdere testvluchten
gedaan met Boeings op olie van de schijtnoot. Die bleken een succes, aldus
Glover.

De jatropha ofwel schijtnoot groeit vooral in Afrika en Zuid-Amerika, maar kan
volgens Glover eigenlijk op elke continent worden geteeld. "Ze groeien op
plaatsen waar nu geen landbouw is”, zo pareerde Glover kritiek dat de
metershoge plant de voedselteelt voor hongerige Afrikanen zou verdringen.

TNT-plantage
Boeing-topman Glover besprak de jatropha dinsdag nog in Amsterdam met topman
Peter Bakker van TNT. Het Nederlandse postbedrijf heeft in Malawi een
plantage voor deze plant opgezet als compensatie voor CO2-uitstoot.

Andere veelbelovende planten voor vliegtuigbrandstof zijn de huttentut (ook
wel camelina genoemd) en halofieten op zoute gronden. In de verre toekomst
voorziet Boeing brandstof op basis van algen. Die bevatten eigenlijk de
meeste olie. "Maar algenteelt heeft nog zeker tien jaar technische
verbeteringen nodig. De kosten zijn nu te hoog. En de algenolie bevat nog te
veel water.''

In februari vorig jaar landde op Schiphol nog een Boeing 747 van Virgin
Atlantic op een proefmengsel van kerosine, palmolie en kokosnootolie. Die
brandstof van palmen en kokosnoten bleek echter niet zo efficiënt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl