Speciaalchemiebedrijf DSM heeft de moeilijkheden met de bevoorrading de afgelopen periode goed doorstaan.

Het onderdeel Materials, dat aan de auto-industrie levert, zag de omzet in het derde kwartaal met 31 procent stijgen.

In september maakte DSM bekend zich in de toekomst volledig te gaan richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen.

Speciaalchemiebedrijf DSM heeft de moeilijkheden met de bevoorrading de afgelopen periode goed doorstaan en boekte een flink hogere omzet in het derde kwartaal van dit jaar.

Het onderdeel Materials, dat aan de auto-industrie levert, zag de omzet in het derde kwartaal met 31 procent stijgen, vergeleken met een jaar eerder, ondanks de wereldwijde problemen met tekorten aan chips in die sector. In dezelfde periode vorig jaar voelde DSM nog de gevolgen van de coronacrisis.

Bij de grotere divisie Nutrition, die voedingsingrediënten maakt, werd 14 procent meer omzet geboekt vergeleken met een jaar eerder. Dat kwam onder meer door een sterke vraag naar ingrediënten voor diervoeding en verzorgingsproducten.

De totale omzet van het speciaalchemiebedrijf steeg in het derde kwartaal naar 2,3 miljard euro. Dat was een toename van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De winst voor aftrek van onder meer belastingen groeide met 26 procent naar 425 miljoen euro.

DSM wil zich volledig op voeding gaan richten

In september maakte DSM bekend zich louter te gaan richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen. Daarbij is er mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie.

De onderneming zegt de strategische opties voor het onderdeel te onderzoeken. Verkoop van het onderdeel dat hoogwaardige kunststoffen maakt die gebruikt worden in de auto-industrie, in windmolens en in beschermende kleding is daarbij een van de mogelijkheden.

“Door ons uitsluitend te richten op onze activiteiten op het gebied van gezondheid, voeding en biowetenschappen kunnen wij slagvaardiger en effectiever opereren en tegemoetkomen aan de groeiende behoefte aan betere en duurzamere voeding”, zeiden Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze, die de leiding hebben bij DSM.

Afgelopen jaar haalde DSM een totale omzet van 8,1 miljard euro. De voedingsonderdelen waren goed voor 6,4 miljard euro aan omzet en het onderdeel voor speciale materialen zette 1,5 miljard euro om.

Volgens het CEO-duo heeft een verkoop van de materialentak de voorkeur, maar duurt het nog wel even voordat daar duidelijkheid over is. “Dat gaat niet om weken, maar duurt zeker ook niet jaren”, aldus De Vreeze.

De opbrengsten van een eventuele verkoop worden vermoedelijk gebruikt voor verdere groei. Dat kan op eigen kracht door te investeren in innovatie, maar ook door eventuele overnames. Matchett benadrukt dat op termijn gekeken wordt naar de mogelijkheden.

LEES OOK: Meatable haalt $47 miljoen op, onder meer bij DSM – dit doet het Nederlandse kweekvleesbedrijf anders dan concurrenten