Het seizoen voor de jaarcijfers van beursgenoteerde bedrijven wordt nauwlettend gevolg door beleggers. Die willen vooral weten in hoeverre de dreiging van een recessie de vooruitzichten dit jaar raakt.

Dinsdag kwam KPN met de jaarcijfers over 2022 naar buiten. De zakelijke tak blijft groeien, maar KPN heeft ook last van concurrentie bij de glasvezelaanbiedingen. Het aandeel KPN noteerde dinsdagochtend na de bekendmaking van de cijfers bijna 1 procent hoger.

In Azië meldden Samsung en Sony last te hebben van een terugval van de consumentenvraag.

KPN: hoger dividend en inkoop eigen aandelen

Telecombedrijf KPN is in het slotkwartaal van 2022 opnieuw gegroeid. Zo steeg de omzet voor het derde kwartaal op rij bij de zakelijke tak, maar ook bij glasvezel en mobiele abonnementen voor consumenten werd meer afgezet. Toch heeft KPN vooral bij die glasvezeltak veel last van concurrentie, van onder meer T-Mobile en VodafoneZiggo. Per saldo verdwenen er klanten bij het onderdeel.

De uitrol van glasvezel gaat wel gestaag door. Afgelopen jaar werden 348.000 huishoudens toegevoegd aan het gebied dat glasvezel van KPN kan afnemen. Als het samenwerkingsverband Glaspoort wordt meegeteld gaat het zelfs om 544.000 huishoudens en daarmee is bijna de helft van Nederland gedekt door KPN en Glaspoort.

De totale omzet steeg in heel 2022 met 1,4 procent tot 5,3 miljard euro. Onder de streep blijft daar 766 miljoen euro van over. Dat is een forse daling ten opzichte van 2021 toen er nog een winst van haast 1,3 miljard euro de boeken in ging. In dat jaar verkocht KPN een deel van zijn glasvezelprojecten aan Glaspoort, wat een eenmalige extra bate opleverde. Zonder die meevaller was de winst vorig jaar 101 miljoen euro hoger dan een jaar eerder.

KPN verwacht ook dit jaar weer verder te groeien. Het bedrijf kan de gestegen kosten van bijvoorbeeld energie en personeel doorberekenen in zijn producten. Topman Joost Farwerck denkt dat zijn bedrijf genoeg maatregelen heeft genomen om weerwerk te bieden aan "een uitdagend macro-economisch klimaat". KPN verhoogt daarom het dividend en gaat voor 300 miljoen euro eigen aandelen inkopen.

Forse winstdaling bij Samsung, Sony ziet minder vraag naar VR-bril

Beleggers verwerkten dinsdag het kwartaalbericht van Samsung, waarin het Zuid-Koreaanse chip- en techconcern bevestigde dat de winst in het afgelopen kwartaal met bijna 70 procent is gekelderd. De grootste fabrikant van geheugenchips ter wereld kampt met een zwakke vraag naar geheugenchips, smartphones en beeldschermen, omdat consumenten minder uitgeven aan elektronica door de hoge inflatie.

Wereldwijd worden er dit jaar waarschijnlijk minder smartphones verkocht, voorspelt Samsung, 's werelds grootste smartphonemaker. Volgens het Zuid-Koreaanse concern houden veel mensen de hand op de knip als het gaat om een nieuwe slimme telefoon, nu het leven over de gehele linie duurder is geworden en het slechter gaat met de economie.

"Te midden van aanhoudende geopolitieke problemen, aanhoudende inflatie en de aanhoudende economische vertraging, verwachten we dat de smartphonemarkt in 2023 zal krimpen", verklaarde Samsung-vicepresident Daniel Araujo in een toelichting op de definitieve kwartaalcijfers van zijn bedrijf. Ook denkt hij dat de al langer in moeilijkheden verkerende chipmarkt waarschijnlijk pas in de tweede helft van dit jaar een eerste herstel laat zien.

Techbedrijf Sony heeft het eerdere productiedoel voor de nieuwste virtual reality-headset voor de PlayStation-gameconsole flink naar beneden moeten bijstellen, melden ingewijden aan persbureau Bloomberg. Volgens hen komt dat door tegenvallende bestellingen in de voorverkoop.

Sony wilde eerder 2 miljoen headsets klaar hebben voor de lancering van de PlayStation VR2-headset. Die is geschikt voor Sony’s meest recent verschenen gameconsole, de PlayStation 5. Nu is het plan om tussen april en maart volgend jaar ongeveer 1,5 miljoen headsets te verschepen. Wel kan dat aantal nog worden aangepast als de vraag naar de apparaten verandert.

De bronnen melden dat Sony een leverancier zou hebben verteld dat hij rekening moet houden met minder bestellingen voor beeldschermen. Deze schermen gaan in de bril van de headset, die ook geluid afspeelt, zodat de gebruiker door op het scherm te kijken zich in een virtuele wereld waant. Twee afstandsbedieningen die bij de headset worden geleverd maken het mogelijk om te bewegen in die wereld.

Sony begon in november met het accepteren van zogeheten pre-orders voor de PlayStation VR2. Eerst op uitnodiging aan een selecte groep belangstellenden, maar al snel kon iedereen de headset in de voorverkoop bestellen. De headset gaat in de Verenigde Staten 549 dollar kosten, omgerekend ruim 500 euro. Op de Nederlandse website van PlayStation wordt de bril aangeboden voor 599,99 euro. Analisten denken dat de hoge prijs de belangstelling voor de headset afremt, ook omdat de bril enkel op de PlayStation 5 werkt en niet op andere consoles.

LEES OOK: Beurs blijft optimistisch: deze grafiek laat zien hoe spannend het komende week wordt