• Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het slotkwartaal van 2022 een klein operationeel verlies geleden van 2 miljoen euro.
  • Belangrijkste reden hiervoor waren de beperkingen voor reizigers op Schiphol. Over heel 2022 schreef KLM wel een positief resultaat.
  • Schiphol leed een verlies van 77 miljoen euro over afgelopen jaar.
  • Lees ook: Tijd voor een test van het optimisme op de beurs: fundament oogt nog erg broos

Vrijdag was het de beurt aan luchtvaartmaatschappij Air France-KLM voor de presentatie van de jaarcijfers en ook bouwer Heijmans bracht financiële cijfers naar buiten.

Bij KLM zorgden de problemen op Schiphol voor verlies in het slotkwartaal van 2022. Heijmans leverde afgelopen jaar minder nieuwbouwwoningen op, maar blijft positief voor de middellange termijn.

Op de beurs won het aandeel Air France-KLM vrijdag 7 procent, terwijl Heijmans bijna 3 procent daalde.

KLM lijdt verlies in slotkwartaal 2022 door problemen op Schiphol

KLM heeft in het laatste kwartaal van afgelopen jaar verlies geleden van 2 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij werd opnieuw geraakt door de beperkingen die op Schiphol golden. Die tegenvaller, in combinatie met de veel minder drukke herfstperiode, zorgde ervoor dat er een klein verlies de boeken inging. Ook waren er een paar afschrijvingen die in de laatste periode ingeboekt werden.

Over heel 2022 schreef KLM wel zwarte cijfers. Het bedrijf veerde sterk op na twee moeilijke coronajaren en ondanks het nodige gedoe op Schiphol, waar al sinds de zomer reisbeperkingen gelden. De omzet van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij kwam uit op 10,7 miljard euro, wat in de buurt komt van de prestaties van 2019, het laatste jaar voor corona.

De capaciteit van KLM is nog altijd aanzienlijk lager dan voor corona, maar dat leidde ook tot gestegen ticketprijzen en daarmee werd veel gecompenseerd. De operationele winst kwam uit op 706 miljoen euro.

Bij zusterbedrijf Air France duurde het langer voordat er winst werd geboekt, maar de Franse luchtvaartmaatschappij is nu ook op stoom geraakt. De winstmarge werd opgekrikt en op een omzet van 16,3 miljard euro boekte die luchtvaartmaatschappij een operationele winst van 483 miljoen euro. Heel Air France-KLM, waar ook Transavia toe behoort, zette een winst van 744 miljoen euro in de boeken.

Transavia breidde zijn capaciteit afgelopen jaar snel uit. De prijsvechter, die naast een Nederlandse ook een Franse tak heeft en zich nadrukkelijk op de Belgische markt roert, heeft dan ook al enige tijd meer stoelen beschikbaar dan voor corona en vliegt ook naar meer bestemmingen. Maar de uitbreiding kost ook geld en dat drukt nu nog enigszins op de resultaten.

Voor het gehele concern was de winstmarge nu hoger dan voor corona en vergelijkbaar met andere Europese luchtvaartconcerns waar het voor corona nog op achterliep. Dat komt onder meer doordat zowel Air France als KLM met minder personeel werkt. Tegelijkertijd is het concern bezig om de winstmarge nog verder op te voeren. Dat kan als de vliegtuigen weer voller komen te zitten. De businessclass en andere premium-tickets worden meer verkocht dan in 2019. Maar in de economyclass zitten de vliegtuigen nog niet zo vol.

Maar tegelijkertijd verbeterde ook de financiële positie van het Frans-Nederlandse concern. De schuldenlast werd in het afgelopen jaar rap teruggebracht. Dat biedt ook weer ruimte voor investeringen, zoals in nieuwere vliegtuigen.

KLM-topvrouw Marjan Rintel kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. De coronalening van de Nederlandse overheid werd afbetaald en nu kan KLM ook een leenmogelijkheid met staatsgarantie vervroegd opzeggen. Daarmee staat de onderneming weer helemaal op eigen benen. "We hebben een mooi positief resultaat neergezet in 2022 ondanks nog moeilijke omstandigheden", aldus Rintel.

Want de aanhoudende problemen op Schiphol zorgden ervoor dat KLM niet zoveel passagiers kon vervoeren als het bedrijf wel had gewild. "We hebben gezien dat mensen weer wilden reizen en wij willen onze klanten ook de service bieden die ze verdienen", zegt Rintel, die aangeeft dat KLM verder naar de toekomst wil kijken. "We gaan in april à mei verder opschalen."

Mogelijk struikelpunt daarbij is dat Schiphol het aantal vertrekkende reizigers toch weer wat wil beperken, deze keer omdat er niet genoeg bagageafhandelaars zijn. "Daarover zijn we nog in gesprek met Schiphol", legt Rintel uit. KLM geeft al langer aan zelf wel genoeg mensen te hebben voor het verwerken van alle bagage. Toch zou een eventuele reductie ook bij de nationale luchtvaartmaatschappij terechtkomen. "Maar we zijn nog in gesprek. Het is afwachten wat er precies uitkomt."

Fors verlies Schiphol in 2022

 Schiphol heeft door de problemen op de luchthaven afgelopen jaar een fors verlies geleden. De beperkingen door personeelstekorten kostten de overkoepelende Schiphol Group in totaal zo’n 120 miljoen euro, waardoor een verlies van 77 miljoen euro de boeken ingaat. Het aantal reizigers verdubbelde wel, maar zonder de beperkingen was dat nog een stuk hoger uitgevallen.

Schiphol moest door een tekort aan onder meer beveiligers aan luchtvaartmaatschappijen vragen hun aantallen reizigers te verminderen in het drukke zomerseizoen. Na de coronapandemie en de teruggekeerde vraag naar reizen bleek Schiphol de grote drukte niet aan te kunnen.

De luchthaven boekte wel zo’n 83 procent meer omzet dan een jaar eerder: een kleine 1,5 miljard euro. In 2021 toonde de luchtvaartsector het eerste herstel van de coronacrisis. Toen werd uit de gewone bedrijfsvoering een verlies van 287 miljoen euro geleden. Door enkele meevallers kwam de winst onder de streep wel op 104 miljoen uit. Het verlies uit de gewone bedrijfsvoering was in 2022 28 miljoen euro.

Hoe het herstel zich dit jaar doorzet, weet Schiphol nog niet goed. "Dat is afhankelijk van de ontwikkeling van covid, eventuele operationele beperkingen die nodig zijn en - op middellange termijn - de aankondiging van de Nederlandse regering om het aantal vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol vanaf november 2024 terug te brengen naar 440.000", meldt de luchthaven. Schiphol wil voor de periode tot en met half mei weer een reizigersplafond instellen om te grote drukte te voorkomen.

Heijmans positief op vraag naar nieuwbouw op middellange termijn

Het grote bouwconcern Heijmans heeft afgelopen jaar minder nieuwe woningen opgeleverd door de recente afkoeling van de huizenmarkt. Toch blijft topman Ton Hillen erop vertrouwen dat het tij op een gegeven moment weer keert. "Gezien de onverminderd hoge vraag naar woningen blijft het perspectief voor de woningmarkt op de middellange termijn positief", zegt hij bij de presentatie van de jaarcijfers van Heijmans.

Een jaar geleden was de huizenmarkt nog oververhit en gingen de huizenprijzen hard omhoog. Maar in de zomer zette een prijsdaling in toen de hypotheekrentes snel begonnen op te lopen. Daarbij werden huizenzoekers terughoudender vanwege de fors toegenomen energielasten sinds de oorlog in Oekraïne.

Uiteindelijk slaagde Heijmans erin om vorig jaar 1811 woningen te verkopen. Dat waren er een jaar eerder nog 2682. Vooral de verkoop aan particulieren liep terug. Het zakelijke segment inclusief de huizen voor woningbouwcorporaties bleef wel op niveau.

Heijmans is in meerdere takken van de bouw actief en zag zijn totale omzet wel licht stijgen naar 1,8 miljard euro. De nettowinst bedroeg 60 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 50 miljoen euro winst overbleef. Daarbij dikte het orderboek met 300 miljoen euro aan tot 2,4 miljard euro. Hillen vindt dat Heijmans zich met deze cijfers "wendbaar" heeft getoond en voor 2023 rekent hij weer op lichte omzetgroei.

"Nog maar amper had Nederland de coronamaatregelen van zich afgeschud of we kregen te maken met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. De impact daarvan laat zich nog steeds voelen", zegt hij. "Later in het jaar werd de bouwsector in het stikstofdossier geconfronteerd met het schrappen van de bouwvrijstelling door de Raad van State. Door een gedegen voorbereiding wisten wij de negatieve consequenties van deze uitspraak op Heijmans tot een minimum te beperken."

LEES OOK: 8 internationale aandelen van ‘saaie’ bedrijven die innoveren en het goed blijven doen als de economie onder druk staat, volgens 2 fondsmanagers