Een auto of fiets leasen in plaats van bezitten, is anno 2021 al vrij gebruikelijk. Volgens Nadia Menkveld van ABN AMRO (MeesPierson) zet deze trend de komende jaren door en zullen we in 2032 nauwelijks nog spullen hebben. Wel zo duurzaam. Voor ondernemers betekent dat: interessante, nieuwe verdienmodellen.

Ook Nancy Bocken, hoogleraar sustainable business aan de Maastricht Universiteit, is van mening dat de circulaire economie de toekomst is. In de vierde aflevering van de podcast Bestemming 2032: Pioniers van de nieuwe wereld, van ABN AMRO (MeesPierson), zet ze uiteen welke verdienmodellen er in de toekomst als winnaar uit de bus komen.

Haar visie? “Verkoop in plaats van een product een service. Het product blijft het eigendom van de verkopende partij en die blijft daardoor ook verantwoordelijk voor de levensduur.”

Kwaliteit verbetert

Een abonnementsvorm is op verschillende manieren duurzamer dan bezit. Zo zijn er minder grondstoffen nodig, omdat producten worden doorgegeven. Ook is het idee dat producten langer meegaan. De kwaliteit van producten zal verbeteren, omdat zowel consumenten als bedrijven daarbij gebaat zijn.

"Nu zie je vaak dat producten na een paar jaar stuk gaan of veel minder goed werken, bijvoorbeeld smartphones die trager worden na een paar jaar", zegt ondernemer Thomas Antonioli. “Bedrijven willen dat je een nieuw product koopt, omdat ze daarmee geld verdienen. Dat verandert als abonnementen het verdienmodel worden.”

Duurzaam én lucratief

Een ondernemer die zich al bezighoudt met circulaire verdienmodellen is Emily Gray, eigenaar van GRAY LABEL, een kinderkledingmerk voor kinderen van 0 tot 10 jaar. "We zijn onlangs met een abonnementsservice gestart. Je betaalt een maandelijks bedrag voor een pakket kleding en zodra je kindje eruit is gegroeid, wordt het teruggestuurd en krijg je de goede maat toegestuurd."

Verdienmodellen van de toekomst

Ook winkelen verandert. Wie in 2032 door de Kalverstraat loopt, ziet minder winkels die spullen verkopen. In winkels gaat het dan meer om beleving en het ervaren van producten. Bevalt het? Dan sluit je als consument meteen een abonnement af.

Meer weten? Econoom Nadia Menkveld legt in de vierde aflevering van de podcast Bestemming 2032: Pioniers van de nieuwe wereld, van ABN AMRO (MeesPierson) uit aan welke knoppen er gedraaid moet worden om je circulaire onderneming tot een succes te maken. Luister en leer net als de inspirerende experts en ondernemers in de vierdelige podcastserie na te denken vanuit de toekomst.