In minder dan twee jaar wist berichtenapp Slack twee miljoen gebruikers aan zich te binden, die elke dag op Slack zitten. Volgens CEO Stewart Butterfield gebruikt binnenkort elk bedrijf Slack, of een soortgelijke service.

Slack stort zich in een overvolle markt, waar het de concurrentie moet aangaan met bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Skype en WhatsApp. Maar volgens Butterfield zijn al die sociale meda géén concurrentie voor Slack, omdat er te veel ruis is. Dat zegt hij in een interview met Wall Street Journal.

Slack is bedoeld voor communicatie binnen een bedrijf, met je collega’s. Het maakt gebruik van kanalen, waarin bijvoorbeeld over verschillende projecten wordt gesproken. Op die manier wordt er gemakkelijk scheiding aangebracht in de verschillende gespreksonderwerpen. Als je wilt weten wat je collega over project A voorstelde, kun je dat gemakkelijker terugzoeken.

‘Geen ruis’

“Het grote  voordeel van Slack is dat als je de app opent, je zeker weet dat je de mensen waarmee je werkt kunt bereiken. En álleen de mensen waarmee je werkt”, aldus Butterfield.

“Veel gebruikers willen Slack ook graag gebruiken om berichten naar andere mensen te sturen. Maar dan krijg je ook scamming en phishing en spam en ongewenste verkooptelefoontjes. Als je op je e-mail, LinkedIn of Facebook kijkt, is dat het probleem.”

En dus maken die berichtenservices geen schijn van kans binnen bedrijven, denkt Butterfield. Hij denkt zelfs dat elk bedrijf in vijf à tien jaar gebruik maakt van Slack of een soortgelijke dienst.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl