Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
3:15
  • CEO van Bentley Adrian Hallmark beweert in een interview dat het nieuwe elektrische model van de autofabrikant krachtiger wordt dan de aankomende Tesla Roadster.
  • De topman verklaart tegenover Automotive News dat de stekkerauto 1.400 pk krijgt en binnen 1,5 seconden kan optrekken naar 100 kilometer per uur.
  • De elektrische aandrijving zal goedkoper zijn dan wat Bentley nu kwijt is aan een benzinemotor, maar toch zal de prijs van de auto boven de 250.000 euro uitkomen.
  • Lees ook: Deze 2 bedrijfseconomen uit Helmond bouwen klassieke Porsches om tot elektrische auto’s

De allereerste elektrische Bentley moet hoge ogen gaan gooien. Volgens Adrian Hallmark, CEO van de autofabrikant, wordt het de snelste auto die het merk ooit produceerde.

En dat wil wat zeggen. De huidige Bentleys hebben vaak een flinke motor in het vooronder die meer dan 400 pk uitgooit. Daarmee is 250 kilometer per uur makkelijk haalbaar.

Nu ook Bentley aan de elektrische toekomst moet geloven, pakken ze de voordelen van deze aandrijving met beide handen aan. In een interview met Automotive News vertelde Hallmark dat de eerste elektrische auto van het merk maar liefst 1.400 pk meekrijgt. Daarmee kan hij binnen 1,5 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur optrekken.

Ter vergelijking: dat is sneller dan de de Tesla Roadster, waarvan Elon Musk beweert dat hij dezelfde sprint kan afleggen in 2,1 seconden.

Hallmark plaatste wel een kanttekening bij de exorbitante cijfers, want ook hij weet dat zijn klanten niet altijd zitten te wachten op zulke prestaties. Sommige Bentley-rijders willen met comfortabele snelheden bij het stoplicht optrekken. Daarom krijgt het nieuwe elektrische model een optie om het vermogen wat in te dammen. Eenmaal geactiveerd, zal de EV in een acceptabele 2,7 seconden naar de 100 kilometer per uur optrekken.

Hoewel de cijfers indrukwekkend zijn, wil Hallmark benadrukken dat ze niet bedoeld zijn om te helpen met de verkoop. Ze moeten aangeven dat inhalen op de snelweg soepel en gemakkelijk gaat – iets wat belangrijk is voor het rijcomfort. "Moeiteloos inhalen is mogelijk dankzij de gigantische hoeveelheid koppel dat op elk moment beschikbaar is. Mensen doen dit het vaakst tussen de 50 tot 113 kilometer per uur, of in Duitsland tussen de 50 en 240 kilometer per uur", vertelde Hallmark aan Automotive News.

Een prijskaartje van minstens €250.000

De elektrische Bentley gaat in 2025 in het Engelse Crewe in productie en heeft als basis het PPE-platform, dat ook gebruikt wordt voor de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Bij de lancering gaat hij waarschijnlijk meer dan 250.000 euro kosten. En dat is apart, want de elektrische aandrijving is vele malen goedkoper dan de W12-benzinemotor die nu in auto's van gelijke prijs wordt gebruikt.

"De 12-cilindermotor kost ongeveer 10 keer zoveel als de motor in een gemiddelde luxeauto, en de gemiddelde accu kost minder dan onze 12-cilindermotor. Ik kan niet wachten op de batterijen, want ze zijn relatief goedkoop", aldus Hallmark tegen Automotive News.

Daarnaast belooft Hallmark geen drastisch anders design voor de EV's van het merk. "We zullen proberen om ze er niet uit te laten zien als elektrische auto's."

Bentley toonde in de afgelopen jaren meerdere elektrische conceptmodellen die wel iets weg hadden van de auto's die je nu op straat kunt tegenkomen. Een daarvan was de in 2107 gepresenteerde EXP 12 6e Concept, die verrassend veel lijkt op een reguliere Bentley Continental GT Cabrio.

LEES OOK: De topman van Lamborghini legt uit waarom de fabrikant voorlopig geen volledig elektrische supercar zal uitbrengen