Passagiers gaan gebruik maken van één netwerk binnen het vliegtuig dat via een
satelliet contact maakt met mobiele telefoniediensten op de grond.
Rechtstreeks contact met providers op de grond is daardoor niet mogelijk. De
gezagvoerder van een vliegtuig kan indien nodig (turbulentie, stijgen en
dalen) het netwerk in het toestel uitschakelen.
Sommige vliegtuigmaatschappijen hebben al getest op mobiel bellen
tijdens de vlucht. Air France en Ryanair hebben plannen de dienst in te
voeren. Emirates Airlines had onlangs de primeur tijdens een vlucht van
Dubai naar Casablanca.
Het bellen kan alleen als het vliegtuig boven de 3000 meter vliegt, dus niet
bij stijgen en dalen. Ook voor korte vluchten binnen de EU komt een toestel
toch wel boven de 3000 meter.
Het Nederlands kabinet maakte het bellen in een vliegtuig onlangs ook
al mogelijk door de wetgeving rond etherfrequenties te versoepelen.
De Europese Commissie kon maandag nog niets zeggen over de prijzen van bellen
in de lucht. De strenge regels van de EU voor de ‘roamingkosten’ voor bellen
in het buitenland gelden alleen op de grond.
Brussel deed maandag een oproep aan de luchtvaartmaatschappijen om aan
boord voorzieningen te treffen zodat bellers andere passagiers niet storen.
Maar irritante ringtones op 5 kilometer hoogte vallen moeilijk te verbieden.
De Commissie noemde de overlast van andere bellers maandag ,,de realiteit
van het moderne leven''.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl