De stijging is te danken aan de verkoop van enkele grootschalige bekende winkelcentra en een groot aantal transacties in kleinere winkelcentra, aldus Cushman & Wakefield.

In 2010 werd er bijna 146.000 vierkante meter winkelcentrumruimte aan de Nederlandse markt toegevoegd. Dat is een ,,behoorlijke daling” ten opzichte van 2009, maar in dat jaar werd er een ,,zeer hoog” volume aan de markt toegevoegd.

Winkelcentrumruimte

Voor dit en volgend jaar staat voor in totaal 203.000 vierkante meter aan nieuwe winkelcentrumruimte gepland. De winkelcentrumdichtheid is in Nederland 343,3 vierkante meter per duizend inwoners, een van de hoogste niveaus in Europa.

De ontwikkeling van winkelcentra in Europa viel in 2010 terug tot het laagste niveau sinds 1983. Er werd 5,2 miljoen vierkante meter winkelruimte opgeleverd, een daling van 30 procent ten opzichte van 2009. Wel stegen de investeringen met 72 procent tot 38,5 miljard euro.

Dit jaar volgt echter alweer herstel met een geplande toevoeging van 6,9 miljoen vierkante meter. In de planning voor 2011 en 2012 blijft Rusland de snelstgroeiende markt met ruim 3 miljoen vierkante meter in aanbouw. Turkije is met 1,7 miljoen vierkante meter de nummer twee, gevolgd door Italië met 1 miljoen vierkante meter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl