De bedwants is één van de duurste gasten die een hotel kan hebben. Een review op Tripadvisor waarin melding gemaakt wordt van het gehate insect, kost een hotelier 25 tot 35 euro per kamer per nacht.

De bedwants, of wandluis, was in het westen een zeldzaamheid geworden, maar is dankzij de opkomst van goedkope vluchten terug van weggeweest. De kleine, bruine bloedzuiger die zich voortplant in matrassen duikt steeds vaker op in hotels. In New York heeft het beestje zelfs zijn habitat uitgebreid naar de bureaustoel.

Het grootste slachtoffer van de bedwants is echter niet de gast die een beroerde nacht heeft, maar de hotelier. Het beestje veroorzaakt enorme economische schade voor een hotel dat ermee te maken krijgt. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Universiteit van Kentucky onder 1.300 reizigers waarover Sciencedaily.com schrijft.

Meldingen bedwantsen op sociale media

Negatieve informatie over de vermeende aanwezigheid van het diertje, verspreidt zich dankzij internet en sociale media nog sneller dan het beestje zelf. Eén review op een site als Tripadvisor waarin melding wordt gedaan over bedwantsen, betekent dat de gemiddelde opbrengst per kamer per nacht daalt met 25 euro voor toeristen en tot 35 euro voor zakenreizigers.

“Rekening houdend met de populariteit van sociale media is het voor hotels belangrijk het potentiële gevaar van negatieve informatie te herkennen. Het doet er niet toe of berichten over bedwantsen accuraat zijn of niet”, zegt één van de onderzoekers, professor Wuyang Hu.

Dat laatste is extra vervelend: het maakt voor de schade niet zoveel uit of een melding van bedwantsen klopt of niet. Zodra iemand het leest, boekt hij meteen een andere hotel.

Bedwantsen herkennen

Waarschijnlijk zijn er heel veel foute meldingen. Uit het onderzoek blijkt ook dat twee derde van de reizigers niet in staat is om een bedwants van andere insecten te onderscheiden. Een kakkerlak of zelfs een zilvervisje kan een hotel dus al fors wat omzet schelen.

Lees ook op Business Insider

Kunnen hotels wat doen? Het blijkt dat reizigers grote waarde hechten aan de aanwezigheid van preventieve maatregelen zoals speciale matrassen en regelmatige inspecties.