De BankGiro Loterij wordt op de vingers getikt door de Stichting Reclame Code. Doen alsof mensen gratis Efteling-kaartjes krijgen is niet eerlijk, vindt de stichting.

De marketingtruc van de BankGiro Loterij verschilde niet eens zo heel veel van Nigeriaanse scammers. Krijg je vanuit Nigeria wel eens een mail in je inbox met het aanbod te delen in een erfenis van een overleden dictator, mits je even wat geld overmaakt voor juridische kosten, zo maakte de Bankgiro Loterij mensen lekker met een pretpark in Kaatsheuvel.

“Alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. 72,- euro”, stond er op een envelop van de Loterij (de naam BankGiro Loterij was in kleine lettertjes vermeld op de achterzijde). Maar in de envelop zaten geen tickets: pas als je drie maanden lang tegen betaling ging meespelen met de loterij, kon je de opgestuurde actiecode verzilveren.

Onjuiste verwachtingen

Een dame die zo’n envelop in de bus kreeg pikte het niet en stapte naar de Stichting Reclame Code. Ze voelde zich op het verkeerde been gezet. Helemaal niet, luidt het verweer van de loterij. De brief was toch duidelijk herkenbaar als reclame? De naam van de loterij stond er duidelijk op. De klaagster had meteen kunnen weten dat het niet écht om een prijs ging, maar om een aanbod.

De stichting is het eens met de klaagster. Volkomen begrijpelijk dat je bij het zien van de envelop zou denken dat je daadwerkelijk gratis tickets krijgt thuisgestuurd. De BankGiro Loterij wekt onjuiste verwachtingen, alleen om te zorgen dat mensen de envelop open maken, vindt de stichting.

Dat is in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Mensen moeten vertrouwen in reclame kunnen hebben, en door een actie van de BankGiro Loterij wordt dat vertrouwen ondermijnd. Liever niet meer op deze manier reclame maken, is het advies van de stichting.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl