Het valuteren is consumenten en het bedrijfsleven al lange tijd een doorn in
het oog. De financiële schade per particulier zal door de praktijk
meevallen. Maar voor bedrijven die vaak grote bedragen overboeken, kunnen de
‘wachtdagen’ flink in de papieren lopen, zeggen critici.
Jarenlange discussie
Over het valuteren wordt al heel lang gediscussieerd. In 1998 becijferde de
Consumentenbond dat de banken hiermee jaarlijks honderden miljoenen guldens
verdienden. Een jaar later beval toenmalig minister van Financiën Gerrit
Zalm een onderzoek. Maar de twist bleef bestaan. Vorig jaar noemde de
huidige minister van Financiën Wouter Bos de methode "niet transparant voor
betaaldienstgebruikers".
"Gelegaliseerde diefstal". Zo betitelt Edward Bastiani van de Stichting
Bankrente Terug de valuteringspraktijk. De verzekeringsactuaris zette zijn
stichting in december 2007 op en richtte in een rechtszaak zijn pijlen vol
op ABN Amro. De rechter bepaalde in maart dat deze bank door mocht gaan met
valuteren, maar Bastiani bereidt alweer een nieuwe rechtszaak voor.
Miljarden verdiend
Bastiani stelt dat alleen ABN Amro al met valutering sinds 2002 5,5 miljard
euro heeft verdiend. Het bedrag voor alle banken samen, komt volgens zijn
schattingen uit op zo’n 20 miljard euro. Hij is blij dat valuteren straks
niet meer mogelijk is. "Maar het is wel gek dat het zo lang heeft kunnen
duren", stelt hij. Ook vindt hij het opmerkelijk dat Wouter Bos er bij ABN
Amro, waar hij sinds oktober vorig jaar feitelijk de baas is, geen stokje
voor heeft gestoken.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt dat veel banken de laatste
jaren al niet meer aan valutering doen. "Terwijl het volgens het ministerie
van Financiën een legitiem prijsinstrument is", aldus een woordvoerder.
"Toch begrijpen we de kritiek erop wel, omdat het voor particulieren niet al
te transparant was. Het is dan ook niet voor niets dat het nu wordt
afgeschaft."
SEPA
Dat er aan valutering een einde komt, is het gevolg van Europese regelgeving
die het betalingsverkeer over de grens gemakkelijker moet maken. Binnen deze
zogenoemde Single European Payment Area hoort valutering niet meer thuis.
"Het is goed dat valuteren binnenkort echt tot het verleden behoort", zegt een
woordvoerster van de Consumentenbond. "De kosten voor het bankieren zijn
voor consumenten de afgelopen jaar fors gestegen, zo blijkt uit eigen
onderzoek. Je moet dan denken aan kosten voor bankpakketten, afschriften en
dergelijke. Het is wel even genoeg geweest."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl