Kleinere banken doen het relatief goed op het gebied van klanttevredenheid, zo blijkt uit een peiling van de Consumentenbond.

Consumenten zijn relatief tevreden over hun bank, zo blijkt uit een enquête onder ruim 14.000 mensen. Alle banken kregen een ruime voldoende.

De Regiobank (een merk van De Volksbank) kreeg het hoogste cijfer, een 9,3. De nummers twee en drie op basis van ‘algemene tevredenheid’ zijn ASN Bank (9,1) en Triodos Bank (8,9). De Drie grootbanken Rabobank, ABN Amro en ING scoren hier het laagst.

De Consumentenbond bevroeg de consumenten om hun bank te beoordelen op service, kosten, persoonlijk contact en internet- en mobiel bankieren. Over de kosten waren de ondervraagden het minst tevreden. Een derde van de klanten van Rabobank, ABN AMRO en ING geeft zijn bank op dat vlak een onvoldoende.

De drie grote banken kunnen ook op het gebied van service nog wel wat verbeteren, vindt de Consumentenbond. "Een op de tien klanten van die banken is daar (zeer) ontevreden over. Zij vinden de spaarrente te laag en hebben het gevoel dat eigen belang en winst maken op de eerste plaats staan", aldus de bond.

Opvallend is verder dat op het gebied van internet- en mobiel bankieren alle Nederlandse banken bijzonder hoog scoren, met een 8 als laagste cijfer.

LEES OOK: Hoge Raad: fictief rendement van 4% op spaargeld was niet netjes, de Belastingdienst moet daarmee aan de slag