De problemen die banken hebben met vertragingen in de afhandeling van hypotheekaanvragen hebben weinig te maken met de toename van het aantal aanvragen. Interne strubbelingen bij banken zijn belangrijker.

Dat stelt intermediair De Hypotheekshop dinsdag in een nieuwsbrief.

Begin juni signaleerde onder meer de NOS dat huizenkopers last hebben van tragere afhandeling van hypotheekaanvragen. Grootbanken als ING wezen zelf op de mogelijkheid dat klanten het papierwerk niet op orde hebben.

Volgens De Hypotheekshop is dat laatste een zwak argument. Huizenkopers weten dat ze zich goed moeten voorbereiden bij hypotheekaanvragen en “hypotheekadviseurs weten uit de dagelijkse praktijk heel goed welke aan te leveren documenten in de praktijk moeilijkheden kunnen geven”, luidt het commentaar in de nieuwsbrief.

Vlakke ontwikkeling aantal hypotheekaanvragen

Uit onderstaande grafiek blijkt daarnaast dat het aantal hypotheekaanvragen sinds juni dit jaar (rode lijn) vergelijkbaar is met 2015 (groene lijn). Bovendien is sprake van een relatief gelijkmatig ontwikkeling in 2016. Dat zou voor banken dus geen problemen mogen opleveren.

(klik voor uitvergroting

hypotheekaanvragen

Reorganisaties, ICT en regels

De Hypotheekshop noemt drie oorzaken die, vooral bij grootbanken, kunnen zorgen voor vertraging bij de hypotheekaanvragen.

Zo hebben reorganisaties bij grootbanken, waarbij duizenden banen op de tocht staan en mensen van functie veranderen, grote impact hebben op de bedrijfsvoering.

Een twee punt is automatisering. Volgens De Hypotheekshop is het "een publiek geheim"  dat de staat van de ICT bij een aantal aanbieders "gedateerd"  is. " Hierdoor heeft men moeite om te voldoen aan de steeds hogere eisen die gesteld worden."

Een derde, aanvullend punt dat hierbij speelt is de invloed van nieuwe Europese regelgeving rond hypotheken, waar banken rekening mee moeten houden. Volgens De Hypotheekshop heeft dit aanbieders het afgelopen jaar veel werk bezorgd, terwijl de toegevoegde waarde voor consumenten nog moet blijken.

De intermediair wijst er verder op dat het aanvraagproces van hypotheekleningen de afgelopen tien jaar nauwelijks is veranderd, terwijl er wel technologische ontwikkelingen zijn die tot grotere efficiëntie kunnen leiden.

Als databronnen zoals het UWV en de Belastingdienst gekoppeld worden, zouden hypotheekaanvragen veel sneller kunnen worden afgehandeld. Maar daarbij spelen ook privicay-vragen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl