Banken verwachten dat klanten – zowel bedrijven als particulieren – het zwaarder krijgen in de tweede helft van dit jaar.

Zelf moeten banken ook goed op de kosten letten. ING heeft daarom besloten de inhuur van externe medewerkers met 20 procent omlaag te brengen in Nederland.

ABN Amro kan nog niet zeggen of er extra voorzieningen genomen moeten worden voor klanten die met betalingsproblemen kampen.

De kosten voor de inhuur van externe medewerkers bij ING in Nederland moeten tijdelijk met 20 procent omlaag. De ingreep is nodig om de bank door de coronacrisis te loodsen. Dat bevestigde ING na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

Naast het loonoffer, met een minimumtarief van 65 euro, verzoekt ING de flexibele schil dit jaar zeker vijf weken vakantie op te nemen. Ook voor het eigen welzijn. Verder is overwerken niet meer toegestaan.

De werkweek wordt teruggebracht naar 36 uur. De maatregelen gelden niet voor uitzendkrachten. De tijdelijke tariefsverlaging is op zijn beurt niet van toepassing op zzp’ers.

Hoeveel euro’s ING met de ingrepen bespaart, maakte de bank niet bekend. Volgens het FD gaat het mogelijk om tientallen miljoenen.

Lees ook op Business Insider

In totaal werken er ongeveer 14.000 medewerkers bij ING Nederland in vaste dienst en ruim 5000 externe medewerkers. De tijdelijke maatregelen hebben betrekking op circa 2600 externen.

Externen die zelf in loondienst zijn bij een detacheerder worden volgens ING in de regel niet persoonlijk geraakt door de maatregelen.

Het loonoffer komt voor rekening van de bemiddelingsbureaus waarmee ING zakendoet. Nog niet bekend is of zij allemaal akkoord gaan. Ook is niet zeker of de kosten door de detacheerders worden doorgerekend. De meeste bureaus hebben zich volgens ING begripvol getoond voor de maatregelen en de door de bank gemaakte inhoudelijke overwegingen van de diverse maatregelen.

Ook in België wordt door ING bespaard op de inhuur van externen. De maatregelen in de nasleep van de coronacrisis hebben daar gevolgen voor zo’n 700 externe werknemers. Ondanks de ingreep is daarmee de vrees voor verdere besparingen bij de bank nog lang niet weggeëbd, klinkt het.

Banken rekenen op lastig jaar voor klanten door coronacrisis

Het aantal verzoeken van klanten om hulp van banken vanwege de coronacrisis is na een hausse in maart en april in iets rustiger vaarwater terechtgekomen. Toch willen de kredietverstrekkers zich niet rijk rekenen. Het is namelijke nog onzeker wat de gevolgen van de crisis voor klanten zijn na het aflopen van het tweede steunpakket van de overheid in oktober.

MKB-bedrijven kunnen via banken een beroep doen op speciale leningen die grotendeels gedekt worden met een overheidsgarantie. En voor particuliere klanten hebben banken speciale aandacht voor mensen in die de problemen komen met hun hypotheek.

“We houden er rekening mee dat het in de tweede helft van het jaar zwaar zal worden”, zegt voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) in een gesprek met journalisten.

“Het aantal aanvragen zien we afvlakken, tegelijkertijd zien we ook thema’s die ons gaan raken bij andere sectoren”, vervolgt hij. Buijink wijst op slinkende orderboeken waar de technologische industrie mee te kampen zal krijgen.

149.000 ondernemers hebben hulp gehad van banken

Nederlandse banken hebben sinds het begin van de overheidsmaatregelen tegen het coronavirus aan 149.000 ondernemers en 31.000 consumenten hulp geboden, waarmee bij elkaar 15,2 miljard euro was gemoeid. Het grootste deel ging om uitstel van afbetalingen, maar ook om extra financiering aan duizenden bedrijven.

“We zagen in maart veel zorg en onrust, en er kwamen veel vragen en veel hulpverzoeken. Dat beeld is nu veel beter. Er is nu in ieder geval wat rust gecreëerd om een plan te maken om uit de crisis te komen”, zegt ABN AMRO-topman Robert Swaak daarover.

Volgens Swaak was de vraag naar extra krediet tot nu toe relatief beperkt. Tegelijkertijd moet dat “niet het beeld bepalen” van de rest van het crisisjaar. Nu zijn er immers nog steunmaatregelen waarbij de overheid tegemoet komt bij het betalen van salarissen, maar welk vervolg die in het najaar krijgen is onduidelijk.

Over de toenemende risico’s op wanbetaling in de komende kwartalen kan Swaak nog niets zeggen. “Ik denk dat we ontwikkelingen de komende maanden moeten afwachten. We hebben de instroom van steunvragen zien afvlakken.Tegelijkertijd is het zo dat je kunt verwachten dat in je in het tweede kwartaal extra voorzieningen moet nemen, maar dat is iets wat we allemaal nog moeten zien.”

LEES OOK: Hete herfst: werkgeversclub verwacht dat bedrijven loonoffer gaan vragen van personeel in de coronacrisis