De Nederlandse Top veertig is lange tijd niet zo Nederlands geweest. ‘Jij bent
zo’ van Jeroen van der Boom op nummer een, ‘Niet Normaal’ van Wolter Kroes
op nummer twee en Guus Meeuwis bezet de derde plaats met het nummer
‘Proosten’.
Dat Guus Meeuwis in de top drie staat is niet bijzonder. De Tilburgse
zanger is al jaren enorm succesvol. Het zijn de nummer een en twee die
interessant zijn.
Jeroen van der Boom en Wolter Kroes. De eerste is vooral bekend van imitaties
en dinnershows, de ander scoorde ooit een hit met ‘k Heb de hele nacht
liggen dromen’.
Om deze twee als B-artiest te kwalificeren gaat misschien wat ver, maar dit
succes staat niet op zich. Het is geen toeval dat artiesten die jarenlang
hebben moeten rondkomen van bruiloften, bedrijfsfeesten en braderieën nu de
Ahoy en de Heineken Music Hall vol krijgen.
Nederlandstalige muziek is altijd al populair geweest. Maar het
probleem waar veel Nederlandse sterren mee kampten was dat er voor hun geen
plek was binnen het Nederlandse medialandschap. Door de hoge prijzen die
radiostations voor hun etherfrequenties moesten betalen, gingen de stations
alleen nog maar hits draaien.
Het radiolandschap verschraalde. De zender die zich inzette voor
Nederlandstalige muziek, Radio Noordzee Nationaal, draaide zware verliezen.
Eigenaar John de Mol verkocht het voor een appel en een ei aan de Belgische
Persgroep. Deze veranderde het station in Q-music en draait nu weer hits.
Maar de tijden veranderen. Woensdag gaat Radio Noordzee Nationaal weer de
lucht in. Ditmaal onder de vlag van Radio Digitaal.
Ook Marco de Vries, bij Bol.com verantwoordelijk voor de categorie
entertainment, ziet een duidelijke verschuiving in de verkopen van
Nederlandstalige muziek: "Toen we acht jaar geleden begonnen,
verkochten we alleen de grote artiesten zoals Marco Borsato, Guus Meeuwis en
BlØf, maar nu zien we dat bijvoorbeeld een Nick en Simon of een gouwe ouwe
als Marianne Weber ook heel goed verkopen."
Cijfers wil De Vries niet geven, wel wil hij kwijt dat de verkoop van
Nederlandstalige muziek "met dubbele cijfers groeit".
Ook Juan da Silva, manager bij Free Record Shop, is blij met het succes van
Nederlandstalige muziek: "Wij zijn de grootste speler in de markt, dus
we kunnen eenvoudig met artiesten tot een deal komen. We kunnen dus cd's
verkopen met speciale extra tracks voor Free Record Shop klanten of
promotieacties houden waarbij een artiest in de winkel signeert en optreedt.
In deze tijden van prijzenstrijd willen we onze klanten iets extra's kunnen
bieden."
Hoe kan het dat muziek waar Nederland jarenlang de neus voor heeft
opgehaald ineens doorbreekt? Waarom staan artiesten als Jan Smit, Frans
Bauer en Wolter Kroes steeds weer bovenaan de hitlijsten? En kunnen De
Toppers de Arena volspelen?
Volgens popprofessor Tom ter Borgt is de volksmuziek veranderd: "De
smartlap is geëvolueerd. Het is steeds meer op top veertig muziek gaan
lijken. Daarom kan het nu ook gespeeld worden op nationale radio. De volkse
muziek is opgeschoven naar het midden."
Maar er lijkt meer aan de hand. Bruno de Vos, directeur van de
Stichting Nederlandse Muziek, wijst het overlijden van Hazes aan als het
moment dat de Nederlandstalige volksmuziek weer in de mainstream terecht
kwam: "Toen is heel duidelijk de stroming die wij omschrijven als
volks- of levenspop opgekomen. Het overlijden van Hazes heeft de hele
Nederlandse samenleving geraakt."
Maar er is nog een andere reden dat de Nederlandse artiesten het zo goed doen:
nabijheid. De Vos:"Nederlanders kennen de artiesten door de vele
realitysoaps en kunnen ze zien optreden. Ze kunnen ze als het ware ieder
weekend aanraken, dat lukt bij een Bon Jovi niet."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl