De autoverkopen zijn in februari met 5,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van Rai Vereniging, Bovag en RDC.
In de tweede maand van 2014 zijn er in totaal 33.625 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet tegenover 31.902 in dezelfde maand een jaar eerder.
In januari was op jaarbasis nog sprake van een daling van de autoverkopen met 7,1 procent. Die daling werd voor een belangrijk deel toegeschreven aan een ‘verkoopgolf’ in december; veel mensen kochten in de laatste maand van 2013 snel een auto om op de valreep nog te kunnen profiteren van allerlei fiscale stimuleringsmaatregelen voor hybride en elektrische auto’s.
De stijging van de verkoop in februari laat zich moeilijk duiden, zegt een woordvoerder van RAI Vereniging. Mogelijk heeft het ook te maken met toegenomen vertrouwen van de consument. “Maar het is onduidelijk hoe zwaar je dat moet wegen.”
Vorig jaar zijn 417.036 nieuwe personenauto´s verkocht in Nederland, 17 procent minder dan in 2012. De brancheorganisaties verwachten dat dit jaar zo´n 400.000 nieuwe auto's worden verkocht.
Best verkochte merken februari 2014
1. Volkswagen (3.322 stuks, marktaandeel: 9,9%)
2. KIA (2.771 / 8,2%)
3. Suzuki (2.636 / 7,8%)
4. Peugeot (2.406 / 7,2%)
5. Hyundai (2.305 / 6,9%)
Best verkochte modellen februari 2014
1. Suzuki Alto, (2.279, marktaandeel 6,8%)
2. KIA Picanto (1.866 / 5,5%)
3. Hyundai I 10 (1.434, 4,3%)
4. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus) (1.289, 3,8%)
5. Volkswagen Up! (1.113 / 3,3%)
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl