De autoverkopen zijn in december met 115 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Door het verdwijnen van fiscale bijtelling van 0 procent voor leaserijders in 2014, is er een run op zeer schone leaseauto’s.
Er werden in totaal 39.163 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, waarmee het de beste decembermaand ooit was qua verkopen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de brancheverenigingen RAI Vereniging en BOVAG.
Ook in oktober en november was er sprake van een flinke opleving in de autoverkopen.
De verkoop werd vooral gestuwd door een run op auto’s met een lage bijtelling.
In 2014 moet je ook voor hele zuinige auto’s van de zaak bijtelling betalen. In 2013 gold voor elektrische auto’s en plug-in hybrides met een gemiddelde uitstoot van minder dan 51 gram CO2 per kilometer nog geen bijtelling. Wie nog vóór 1 januari een dergelijke auto wist te bemachtigen, is vijf jaar lang gevrijwaard van bijtelling.
Lees ook: Dit zijn de auto's met de laagste bijtelling in 2014
"Dit alles leidde in de laatste maanden van het jaar tot een extra grote vraag naar auto’s met 0 en 14 procent bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders", aldus de Bovag.
Plug-in hybrides met lage bijtelling
Bekende voorbeelden zijn de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60 Plug-in Hybrid. Volvo en Mitshubishi konden al eerder in 2013 niet meer aan de vraag voldoen. Ze waren een hele tijd uitverkocht.
Toyota, dat al wat langer hybride auto’s produceert, had meer productiecapaciteit. Gewone hybrides - goed voor 14 procent bijtelling – waren er genoeg in 2013, maar de voorraad Prius plug-ins dreigde eind vorig jaar op te raken.
Daling over heel 2013
Over het gehele jaar zijn de verkopen van nieuwe auto's in Nederland met 17 procent gedaald tot 417.036 stuks.
Voor dit jaar voorzien de belangenclubs een verdere daling in verkopen tot 400.000 nieuwe auto’s, "tenzij het consumentenvertrouwen een flinke duw in de rug krijgt en Nederlanders weer meer duurzame goederen gaan aanschaffen".
Volkswagen meest verkocht
Volkswagen behield zijn nummer-1 positie in 2013 met een marktaandeel van 12 procent en bijna 50.000 verkochte exemplaren. Daarmee voert VW voor het negende jaar op rij de lijst aan. Daarvoor was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Opel zag de verkopen het afgelopen jaar met 33 procent in elkaar zakken tot 23.709 stuks.
Renault (8,9 procent) stond in 2013 op de tweede plek, gevolgd door Ford (7,6 procent) en Peugeot (7,3 procent). Ook Toyota behoorde tot de meest verkochte merken met 6,9 procent van de markt in handen.
Top 5 meest verkochte merken in 2013
1. Volkswagen (49.985 stuks, marktaandeel: 12%)
2. Renault (37.184 / 8,9%)
3. Ford (31.813 / 7,6%)
4. Peugeot (30.242 / 7,3%)
5. Toyota (28.789 / 6,9%)
Top 5 meest verkochte modellen in 2013
1. Volkswagen Up! (16.187, marktaandeel 3,9%)
2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus) (15.415/ 3,7%)
3. Ford Focus (13.373/ 3,2%)
4. Renault Mégane (12.538/ 3,0%)
5. Volvo V40 (12.300 / 2,9%)
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl