Nederlandse consumenten blijven koopschuw als het om auto’s gaat. Maar ook structurele factoren spelen mee. De eigen auto verliest aan waarde als statussymbool.

Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld.

De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo’n 380 duizend nieuwe auto’s worden verkocht, het laagste jaaraantal sinds 1969. Dat maakte het instituut maandag bekend (pdf). Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415 duizend nieuwe verkopen.

Autoverkoop 2014: laagste in 45 jaar

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kampt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland al langer met fikse tegenspoed en zijn de oorzaken voor de vraaguitval structureel van aard. “De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden. Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het”, stelt Dickmann.

Als voorbeeld geeft de marktkenner dat er in België drie luxe automerken, zogeheten premiummerken, in de top 10 van meest verkochte auto's staan. "In Nederland geen. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s'', aldus Dickmann.

(klik op afbeelding voor uitvergroting)

autoverkoop prognose

Fiscale douceurtjes helpen leasemarkt

De leasemarkt profiteert dit jaar volgens hem van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere gunstiger bijtellingsregeling. "Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.''

Lees ook

Nieuw auto kopen? We lossen liever eerst schulden af

De SUV is terug, en dat is goed nieuws voor Toyota

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl