De eerste cijfers van de autoverkoop over 2022 zijn binnen. Hoewel de jaarcijfers relatief laag zijn, maakte december nog wel wat goed. Dat meldt marktanalist Aumacon op basis van RDC/CARmonitor.

In totaal zijn er afgelopen jaar 312.129 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat betekent een afname van 3,2 procent tegenover 2021, toen werden er nog 322.318 auto’s op kenteken gezet.

De daling van de autoverkoop lag overigens in de lijn der verwachting, want in april was de verwachting dat er in 2022 zo’n 315.000 auto’s verkocht zouden worden. Iets later in het jaar werd dat verder neerwaarts bijgesteld naar 300.000 stuks.

KIA verkoopt meeste auto’s in 2022, Volkswagen op de tweede plaats

Opvallend aan de jaarcijfers is het feit dat KIA de meeste auto’s wist te verkopen. Daarmee stoot het Zuid-Koreaanse merk Volkswagen na 17 jaar van de troon.

KIA verkocht 30.036 vierwielers en Volkswagen wist net de 26.000 niet aan te tikken. Toch wist het Duitse merk met de 25.993 in Nederland geleverde vierwielers wel de tweede plaats vast te houden.

De derde positie is voor Toyota die met 25.362 verkochte auto's net aan 600 auto's verwijderd bleef van Volkswagen. De Duitsers zijn de enige in de top drie die in 2022 marktaandeel inleverden.

Volkswagen verkocht 16 procent minder auto's dan in 2021. Kia verkocht 0,1 procent meer en Toyota noteerde een plus van 10,2 procent.

Helaas voor Volkswagen, komt de best verkochte auto ook niet uit Duitsland. Met die eer gingen de Fransen aan de haal. Van de Peugeot 208 werden er de meeste geregistreerd. Daarop volgden twee KIA's, een Volvo en een Opel.

De meest geregistreerde modellen in 2022 waren de volgende 5 auto's, volgens Bovag/Raivereniging,

  • Peugeot 208 (9.640 registraties met 3,1 procent marktaandeel)
  • KIA Picanto (7.391/2,4 procent)
  • KIA Niro (7.277/2,3 procent)
  • Volvo XC40 (6.821/2,2 procent)
  • Opel Corsa (6.669/2,1 procent)

In 2021 en 2020 was het de KIA Niro, in 2019 de Tesla Model 3 en in 2018 ging de Volkswagen Polo met de eer aan de haal.

Dat Tesla het moeilijk heeft, wordt ook in de Nederlandse verkoopcijfers duidelijk. Het merk van Elon Musk komt in de ranglijst niet verder dan de 22ste positie. Daarmee schaart het zich nog wel voor relatieve nieuwkomer Polestar, maar moet het nog jonger merk Lynk & Co voor zich laten. Het Zweedse merk dat slechts één auto aanbiedt die voor 550 euro per maand voor de deur gezet kan worden, staat op de 16de positie.

LEES OOK: Autoverkopen voor de vierde maand op rij in de lift: Toyota verkocht het meest, maar Kia blijft aan kop