Anno 2015 gaan we voor een nieuwe auto meestal nog naar de dealer. Maar met de huidige stand der techniek kan het niet lang meer duren of we bekijken ons volgende automodel gewoon in de huiskamer. Via virtual reality.

Dat meldt de site Carros.

De Oculus Rift betekent een doorbraak. Eindelijk is er een goedwerkende en betaalbare virtual reality-bril voorhanden die relatief betaalbaar is. Vanaf het eerste kwartaal van 2016 is de bril – inclusief de computer die erbij hoort – voor circa 1.500 dollar van jou. Dat het machtige Facebook recent start-up Oculus voor twee miljard dollar heeft overgenomen geeft een aardige indicatie hoe groot virtual reality op onze snufferd moet worden.

Oculus is inmiddels ook een samenwerking aangegaan met techologiereus Samsung. Voor een bedrag van 100 dollar moet de Gear VR deze weken voor kerst als warme broodjes over de toonbank gaan. Ook Sony en HTC beloven binnenkort met een VR-headset te komen. Kortom, 2016 wordt het jaar van de virtuele realitieit.

Virtual reality-bril: van games naar auto’s

In eerste instantie zal de VR-bril vooral gekocht worden door fanatieke gamers. Met de headset op, wanen ze zich als het ware in hun computerspel. En reken er maar op dat Hollywood films gaat produceren die optimaal tot hun recht komen met een VR-bril. De nieuwe kaskraker Martian, over een gestrande astronaut, kent al een korte virtual reality spin-off.

Dan, als de VR-bril de early adopters voorbij is, komen ook andere industriën met virtual reality toepassingen. En wedden dat daar veel automerken bij zitten. Audi is dit jaar al begonnen om bepaalde dealers uit te rusten met een virtual reality headset, waarmee klanten hun favoriete Audi-model tot in detail kunnen configureren en bekijken.

Hulpje voor automakers

Bij Ford wordt de VR-headset ook al ingezet. Designers gebruiken de technologie om te auto’s al te bekijken voordat ze gebouwd zijn. Het is natuurlijk heerlijk werken als je al rond een auto kunt lopen – en er al in kunt zitten – zonder dat deze in de realiteit bestaat. De auto kan bovendien simpel onder verschillende omstandigheden worden gekeken.Bij Ford simuleren met gemak een zonnige of bewolkte dag of nacht.

Hoewel virtuele auto’s nu nog alleen worden ingezet bij dealerbedrijven en fabrikanten is een logische volgende stap dat je zelf in je huiskamer je droomauto van alle kanten bekijkt. Als de virtual reality headset wijdverbreid wordt – en daar ziet het wel naar uit als je de inspanningen van grote spelers in acht neemt – is het straks helemaal niet gek als de autodealer gewoon bij je thuis komt. Compleet virtueel wel te verstaan.

Informatie voor in de auto

Virtual reality zal ook worden gebruikt worden in auto’s. In dat gevak heet het augmented reality. De alledaagse realiteit wordt dan gemengd met een vleugje virtualiteit. De head-up displays die al in sommige auto’s te vinden zijn, geven een voorproefje. Bepaalde informatie, zoals de rijrichting in het navigatiesysteem, wordt in het blikveld van de bestuurder op de weg geprojecteerd. De bestuurder hoeft zijn ogen dan niet van de weg te houden, want ziet de rijbaan die hij moet volgen virtueel oplichten.

Jaguar opperde eerder al ideeën van een ghost car. Een virtuele Jaguar die voor je rijdt als ideale volgauto. Niets geen pijltjes op de weg, maar: ‘follow that car’. Wie nog verder fantaseert, ziet al de eerste auto’s zonder ramen voor zich. De buitenwereld – al dan niet gemengd met virtual reality – wordt namelijk opgenomen met hoge resolutie camera’s en in het interieur op flinterdunne schermen geprojecteerd.

www.carros.nl

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl