Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Na een wat kleinschaligere CES in 2022, is de beurs dit jaar weer in vol ornaat terug. Fabrikanten pronken met hun mooiste consumentenelektronica en nieuwste ontwikkelingen. En die lijken dit jaar vooral in het thema van betere, grotere en vooral duurdere schermen te staan. TV’s krijgen nog scherper beeld en geven nog mooiere kleuren weer en laptops krijgen binnenkort niet één, maar minimaal twee schermen. Zelfs je koelkast krijgt een 32-inch TV-scherm.

Door al dat OLED-geweld zie je door de bomen het bos niet meer, en dan valt het erg op dat er dit jaar meer autonieuws dan ooit van de beurs komt. Volkswagen toonde de nieuwe ID.7, Mercedes gaat een laadnetwerk aanleggen in Noord-Amerika en Peugeot en BMW komen met een blik op de toekomst.

Opvallendste van allen is BMW die niet alleen tegen de grotere schermen-trend in de autowereld indruist met zijn nieuwe conceptmodel, de i Vision Dee, maar ook tegen de trend op de beursvloer ingaat. De conceptauto heeft namelijk in totaal, en we moesten hier de calculator bij pakken, nul schermen.

De groeiende aanraakschermen in het interieur zijn volgens BMW alleen maar afleidingsbevorderend en dat terwijl bestuurders op de weg moeten letten, ook al staan alle rijhulpsystemen aan. Of de continu van kleur veranderende Dee (mogelijk dankzij E-ink) afleidend kan zijn voor andere weggebruikers? Daar horen we de Duitsers dan weer niet over.

BMW koos ervoor om benodigde beelden en informatie op de ramen van de auto te projecteren. En nee, een film kijken terwijl je je ogen op de weg houdt kan niet. Op de voorruit en zijruiten wordt er tijdens het rijden alleen iets op een klein gedeelte van de onderkant geprojecteerd.

Of het ook beter voor de efficiëntie van de auto is, weten we nog niet. Daar laat BMW niets over los. Maar dat is toch een belangrijk onderwerp. En daar werd door auto-onderdelenmaker ZF op de CES wel aandacht aan besteed met een, deze verwacht je niet, verwarmde gordel.

ZF ontwikkelde een gordel die vol zit met kleine verwarmingselementjes waardoor hij opwarmt en ook de drager verwarmt. Hoeveel warmte de drager eruit haalt, laat ZF niet weten, maar wel is het trots op het feit dat EV’s die met de gordel zijn uitgerust, tot wel 15 procent meer actieradius kunnen hebben dan auto’s zonder deze gordel.

Het bedrijf stelt namelijk dat de Heat Belt, zoals hij heet, veel efficiënter is in het opwarmen van de persoon. Hiervoor hoeft het interieur van een EV dus niet verwarmd te worden en dat scheelt enorm veel kostbare energie. Het is een beetje het idee van stoel- en stuurverwarming, maar dan nog een stapje verder. Of het ook echt aan zal slaan…

Wat deze ontwikkelingen vooral aantonen is dat consumentenelektronica en de technologie erachter steeds makkelijker zijn weg naar de autowereld vinden, en andersom. Wie had ooit gedacht dat de E-ink uit jouw E-reader gebruikt zou worden om een auto van kleur te laten veranderen? En wellicht hebben we over een paar jaar ook geen TV’s meer in huis, maar projecteren we films gewoon op de ramen van onze huizen.

LEES OOK: Als ChatGPT zo slim is, waarom is de chatbot van de bank dan zo dom?