Dat bleek afgelopen weekend op een conferentie in Shanghai, zo meldt de
Amerikaanse zakenkrant The
Wall Street Journal.

Topman Dieter Zetsche van het Duitse autoconcern Diamler verwacht dat volledig
elektrische en hybride auto’s, die zowel op een traditionele
verbrandingsmotor als een elektrische aandrijving rijden, in 2020 een
mondiaal marktaandeel van één tot vijf procent zullen hebben.

Wel is het volgens Zetsche belangrijk om nu al strategisch posities in de
nemen op de markt voor elektrische aandrijving, wat Daimler onder meer heeft
gedaan via de samenwerking met de Chinese batterij- en autofabrikant BYD.

Hoge kosten van de accu’s en de beperkte actieradius zorgen voor een "langzame
transitie" in de richting van elektrisch rijden, aldus Zetsche.

Nissan Leaf
Bestuursvoorzitter Carlos Ghosn van Nissan, dat een sprong wil maken met de
elektrische Nissan Leaf, is iets optimistischer. Hij denkt eerder aan een
mondiaal marktaandeel van tien procent voor elektrische en hybride auto’s
over tien jaar. In 2012 wil Nissan de productie van de Leaf opvoeren tot een
half miljoen stuks.

Franco Amadei, topman van Fiat in China, gelooft dat traditionele
verbrandingsmotoren nog zo'n twintig tot dertig jaar dominant zullen
blijven. Amadei benadrukt het belang van verbeterde efficiënte van benzine-
en dieselmotoren.

Lees ook:

Nissan komt met elektrische sportwagen

Ford maakt luxe hybride even duur als benzineversie

Aandeel elektrische automaker Tesla schiet omhoog

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl