Een auto leasen bij de V&D? Het kan. Tijdens het prijzencircus kun je bij het warenhuis een auto leasen voor 189 euro per maand. Dat klinkt heel aantrekkelijk, maar is het dat ook? Z24 zocht het uit.

Altijd al jaloers op de buurman die elke paar jaar een nieuwe lease-auto mag uitzoeken? Dat kan jij tegenwoordig ook: met private lease.

Dit fenomeen is sinds twee jaar sterk in opkomst. Het stelt particulieren in staat om tegen een vast bedrag per maand een auto te rijden. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, alles behalve de benzine is meestal in de prijs inbegrepen. Na afloop van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in  bij de leasemaatschappij of de dealer.

Auto van de Appie of de Mediamarkt

Z24 schreef er al eerder over, maar vanwege de vele aanbiedingen zoals afgelopen jaar bij Mediamarkt, Albert Heijn en nu weer bij de V&D, nemen we het fenomeen nog een keer onder de loep.

Z24 keek dit keer naar een recente aanbieding van warenhuisketen V&D. Tijdens ‘het prijzencircus’ van 23 september tot zondag 11 oktober, kun je in een aantal vestigingen een leasecontract sluiten voor een SEAT Mii of een SEAT Ibiza.

Dat zijn respectievelijk een hele kleine, en een iets minder kleine Spaanse auto afkomstig van het Volkswagen-concern. Het zijn beide auto's met een benzinemotor, je hoeft dus niet bang te zijn dat er een liegdiesel in het vooronder ligt. Verder sluit je het contract niet met de V&D, maar met LeasePlan, een echte leasemaatschappij.

Lokprijs voor hele kale auto

Je wordt gelokt met een 'vanaf-prijs' van 189 euro per maand, maar de kans dat je voor dat bedrag klaar bent is niet heel groot. Ten eerste geldt die prijs alleen voor een leaseperiode van 5 jaar; wil je korter, dan betaal je meer.

Ten tweede krijg je voor dat geld niet alleen een hele kleine auto, maar ook nog een Spartaanse uitvoering. Bij de 'opties' staan nogal elementaire zaken aangevinkt als "radiovoorbereiding met antenne", "buitenspiegels manueel verstelbaar" en "driespaaks kunstof stuurwiel". Airconditioning, tegenwoordig toch wel min of meer standaard, ontbreekt dus, evenals een radio of centrale deurvergrendeling.

Wat is duurder, zelf kopen of leasen?

Om te kijken of een auto van de V&D aantrekkelijk is maken we een vergelijking met een van de andere opties die je als consument hebt. Oftewel: zelf een nieuwe auto kopen van je spaargeld, een auto kopen met een lening of een tweedehands auto aanschaffen.

We kiezen voor de vergelijking voor de op een na goedkoopste auto bij de lease-aanbieding : de SEAT Mii Sport Connect 5-deurs. Koop je deze auto bij de dealer dan ben je 12.625 euro kwijt, stelt Leaseplan. Als je hem least ben je, exclusief benzine, 199 euro per maand kwijt.

Daar zitten wel een paar belangrijke voorwaarden aan: je dient de volle 5 jaar van je contract uit, rijdt niet meer dan 10.000 kilometer per jaar, en botst niet. Rijd je de auto korter, meer kilometers per jaar of maak je een ongeval, dan lopen de kosten op. Zo heb je bijvoorbeeld een eigen risico van 300 euro per schadegeval.

In de grafiek hieronder (klik op de grafiek om hem uit te vergroten) zie je de verschillen in maandlasten tussen private lease, of zelf een nieuwe auto of een tweedehands exemplaar kopen. Voor de tweedehands 'kochten' we een drie jaar oude enigszins vergelijkbare SEAT Mii met 21.200 km op de teller die we voor 7.450 euro op een site voor tweedehands auto's vonden .

imageBovenstaande grafiek behoeft misschien nog wat uitleg. De onderhoudskosten zijn gebaseerd op de autokostencalculator van de ANWB. Daarbij zijn we ook uitgegaan van de inschatting van de ANWB dat je in de vijf jaar dat je met de auto rijdt één keer een nieuwe set banden nodig hebt. De restwaarde, dus het bedrag dat je na 5 jaar terugkrijgt als je de auto verkoopt, is gebaseerd op de koerslijst van de ANWB.

Verder moesten we vanwege de verzekering en de Motorrijtuigenbelasting een ijkpersoon kiezen, dat is een man van in de dertig die al vijf jaar schadevrij rijdt uit Noord-Holland. Voor de verzekering kozen we de goedkoopste verzekering maar wel WA en volledig Casco met een eigen risico van 250 euro per schadegeval. Wegenwacht hadden we alleen nodig bij de occasion, want bij aanschaf van een nieuwe auto krijg je dat bijna altijd gratis via je dealer aangeboden.

Zelf kopen goedkoper

Als je de grafiek bekijkt is al snel duidelijk dat een nieuwe auto kopen in principe goedkoper is, zelfs als je rekening houdt met de misgelopen rente, dat wil zeggen de rente die je mist omdat je het geld niet op een spaarrekening hebt staan. Het scheelt bij elkaar toch bijna 18 euro per maand.  Koop je een tweedehands auto, dan ben je zelfs 38 euro goedkoper uit per maand.

Leasen blijkt wel veel goedkoper dan een nieuwe auto kopen en die te financieren. Daarbij gingen we uit van een lening met een rente van 6 procent. Voor de liefhebbers: we gaan uit van een lening waarbij we tot de geschatte restwaarde de lening gedurende vijf jaar annuïtair aflossen, over de restwaarde betalen we enkel rente.

Geen gedoe heeft wel een prijs

Private lease is heel interessant als je per se een nieuwe auto wilt rijden, maar nu geen geld op je spaarrekening hebt staan. Het financieren van een auto valt namelijk stukken duurder uit. Maar voor wie wel een potje heeft en het geld kan missen, is het best een dure grap. Je hebt weliswaar minder gedoe - je hoeft niet te onderhandelen met de garage, hebt geen onverwachte reparatiekosten en je hoeft geen zaken te regelen - de prijs die je daarvoor betaalt, is met meer dan 200 euro per jaar behoorlijk hoog.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl