De milieunormen voor een verlaagde bijtelling of een lager belastingtarief bij aanschaf van een auto worden opnieuw aangescherpt. En een verkeersovertreding pakt duurder uit. Wat verandert er in 2016 voor automobilisten en treinreizigers?

De vervuiler betaalt, vindt de overheid. Daarom worden de milieunormen voor een verlaagde bijtelling of een lagere aanschafbelasting komend jaar verder aangescherpt. Het wordt dan dus nog lastiger om fiscaal voordeel te behalen.

Verder moet je dieper in de buidel tasten bij een verkeersboete en wordt reizen met de trein wat duurder. Dit zijn de belangrijkste veranderingen voor iedereen die zich over de weg of over de rails verplaatst.

Leaseauto

Wie zijn auto van de zaak ook gebruikt voor privéritten, wordt geconfronteerd met een bijtelling: een bedrag dat bij je loon wordt opgeteld. Dit is een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto.

De overheid probeert via de bijtelling automobilisten te stimuleren om benzineslurpers te mijden en te kiezen voor een auto met een lage CO2-uitstoot. Voor minder vervuilende auto’s geldt namelijk een lagere bijtelling en betaal je dus minder belasting.

Komend jaar worden de normen verder aangescherpt, waardoor nog minder auto’s onder het lagere bijstellingstarief vallen. Ook worden sommige tarieven verhoogd en daalt het aantal bijtellingscategorieën van vijf naar vier, omdat de verlaagde categorie van 7 procent vervalt.

Er zijn straks nog vier categorieën over. 4, 15 (nu nog 14 procent), 21 (tegen 20 procent dit jaar) en 25 procent.
De laagste categorie is uitsluitend bedoeld voor volledig elektrische auto’s. Voor de bijtelling van 15 procent komen straks alleen nog auto’s in aanmerking die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu ligt die grens nog op 83 gram.

Lees ook op Business Insider

Voor de bijtelling van 21 procent gaat de grens omlaag van 110 naar 106 gram. Voor auto’s met een hogere uitstoot geldt de hoogste bijtelling van 25 procent.

Valt jouw auto in een verlaagd bijtellingspercentage, dan mag je vijf jaar van dat fiscale voordeel gebruik blijven maken. Deze periode start op de dag dat het kenteken voor het eerst op naam is gesteld. Dus voor een auto die in april volgend jaar in gebruik wordt genomen, geldt nog vijf jaar het bijtellingspercentage dat over 2016 is afgesproken; ook als de normen in de jaren erna worden aangescherpt.

Je hoeft geen bedrag bij te tellen als je de auto van de zaak vrijwel uitsluitend zakelijk gebruikt. Hiervan is sprake als je minder dan 500 kilometer per jaar aan privékilometers rijdt. Houd wel een goede rittenadministratie bij.

Youngtimers

Voor auto’s van vijftien jaar en ouder blijft de zogeheten Youngtimer-regeling van toepassing. Hiervoor moet je rekenen op een bijtelling van 35 procent van de dagwaarde van de auto.

BPM

Voor personenauto’s wordt de aanschafbelasting (bpm) uitsluitend berekend op basis van de CO2-uitstoot, in plaats van de catalogusprijs. Er zijn vijf tariefgroepen. Voor de drie hoogste tarieven gaat de bpm omhoog. Daarnaast vindt een inflatiecorrectie van 0,5 procent plaats.

Voor dieselauto’s geldt nog een extra variabele dieseltoeslag. Deze toeslag wordt komend jaar wederom verhoogd. Voor elke gram CO2 boven de 67 gram (nu nog 70 gram) per kilometer stijgt deze van 86 euro naar 86,43 euro.

Voor alle auto’s geldt een BPM-starttarief van 175 euro. Daarboven op komt een extra bedrag, dat afhangt van de CO2-uitstoot.

Verkeersboetes

Veel verkeersboetes voor snelheidsovertredingen gaan komend jaar omhoog. Ook stijgen de administratiekosten van 7 naar 9 euro. De ANWB heeft de belangrijkste boetebedragen op een rijtje gezet.

Motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt komend jaar geïndexeerd met 0,5 procent.

Vanaf januari zijn alleen auto’s die niet direct CO2 uitstoten (zoals auto’s op waterstof of volledig elektrische auto’s) vrijgesteld van mrb. Voor hybride auto’s of auto’s met een lage CO2-uitstoot (onder de 50 gram per kilometer) betaal je de helft van het gebruikelijke tarief.

Voor een heel jaar in één keer motorrijtuigenbelasting betalen is komend jaar niet meer toegestaan. Betalen kan dan alleen nog maandelijks of per drie maanden.

Oldtimers

Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook komend jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor jongere auto’s die op diesel of lpg rijden, moet je wel betalen; zelfs het volle pond.

Rijdt je auto op benzine en is deze tussen 1975 en 1988 voor het eerst in gebruik genomen, dan kun je deelnemen aan een overgangsregeling. Je betaalt dan een kwart van de motorrijtuigenbelasting, tot een maximum van 122 euro, tot de auto veertig jaar is.

Voorwaarde is wel dat deze auto in december, januari en februari niet de weg op gaat. Anders betaal je alsnog de volle mep. Deze overgangsregeling eindigt in 2028.

Trein

De Nederlandse Spoorwegen gaan de tarieven voor enkele reizen, dagretours, dagkaarten,  eenmalige chipkaarten en e-tickets komend jaar met 2,09 procent verhogen.

Voor een Traject Vrij-, Voordeeluren-, Grens- en Altijd Vrij-abonnement moet je gemiddeld 2,20 procent extra neertellen. De prijs van een Weekend Vrij abonnement in de tweede klas stijgt naar 32 euro per maand. Wel wordt dit abonnement wat vaker geldig: je mag voortaan ook op alle feestdagen kosteloos reizen.

De toeslag voor de hogesnelheidstreinen ICE en IC Direct gaan met een dubbeltje omhoog naar 2,40 euro.

De tarieven van het Dal Voordeel-, Altijd Voordeel-, Dal Vrij-, en Kids Vrij-abonnement blijven gelijk.

Tot slot wordt de samenreiskorting aangepast naar de huidige spits- en daluren. Deze is dan voortaan alleen geldig op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9 en 16 uur of na 18.30 uur. In het weekend en op feestdagen gelden geen tijdsbeperkingen.

Lees ook:
Familie en fiscus in 2016: alle veranderingen
Je huis in 2016: alle veranderingen
Auto en fiscus: dit gebeurt er met de bijtelling, BPM en MRB in 2016
Wegenbelasting: dit betaal je in 2016 in jouw provincie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl