Op een Australisch marineschip, de Ocean Shield, zijn op de Indische Oceaan signalen ontvangen die mogelijk afkomstig zijn van de zwarte doos van een vliegtuig.
Het schip is onderdeel van de internationale zoektocht naar een op 8 maart spoorloos verdwenen Maleisische Boeing 777.
De Australische coördinator van de zoektocht, Angus Houston, heeft maandag gezegd dat de signalen zeer bemoedigend zijn, omdat ze net zo zijn als signalen van de zwarte doos in een vliegtuig en van het apparaat dat elektronische vluchtgegevens opslaat.
Eerst ving de speciale apparatuur aan boord van de Ocean Shield 2 uur en 20 minuten lang een signaal op. Nadat het was weggestorven, is het schip omgedraaid en kreeg het nog ongeveer een kwartier deze signalen door.
Kan nog dagen duren
In het weekeinde ontving een Chinees schip ook zulke signalen. Maar dat was ongeveer 600 kilometer ten zuidwesten van de plek waar de Ocean Shield signalen ontving, 1680 kilometer ten noordwesten van de West-Australische stad Perth. De zee is er ongeveer 4,5 kilometer diep.
Het kan volgens Houston nog dagen duren voor bekend is of de signalen afkomstig zijn van de Maleisische Boeing. Die was als vlucht MH370 met 239 mensen aan boord onderweg van Kuala Lumpur naar Peking, toen het toestel ten noorden van het Maleisische schiereiland Malakka verdween. De communicatie werd uitgeschakeld en het vliegtuig zou plotseling naar het zuidwesten zijn gaan vliegen.
Brokstukken
Een Chinees vliegtuig fotografeerde afgelopen weekend brokstukken in het gebied waar het Chinese schip de eerste signalen opving. Het gaat om een aantal witte voorwerpen.
Of de wrakstukken afkomstig zijn van de vermiste Boeing is niet zeker. Chinese vliegtuigen vonden eerder ook al objecten op zee, maar die bleken niet afkomstig van het vermiste vliegtuig.
Race tegen de klok om zwarte doos te vinden
De zoektocht is een race tegen de klok om nog signalen op te kunnen pikken. De zwarte dozen zenden na een crash ongeveer een maand lang een pingsignaal uit; het is nu vier weken geleden dat het toestel met 239 mensen aan boord spoorloos verdween.
Verwacht wordt dat de zwarte doos in het verdwenen toestel van Malaysia Airlines tot 7 april signalen kan blijven uitzenden en dat daarna de batterijen leeg zijn.
Als het signaal eenmaal is gedoofd kan er alleen nog maar met sonar gezocht worden op de bodem van de oceaan, die nauwelijks in kaart is gebracht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl