ANALYSE – Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben de afgelopen weken allemaal belangrijke mijlpalen bereikt met hun elektrische auto’s. Audi is begonnen met de levering van de e-tron SUV, terwijl Volkswagen is gestart met de voorverkoop van de ID.3 sedan en Mercedes-Benz met de productie van de EQC SUV.

Een vertegenwoordiger van Audi bevestigde begin mei aan Business Insider dat de leveringen van de e-tron waren begonnen. De auto heeft volgens het Amerikaanse Environmental Protection Agency een actieradius van 328 kilometer en heeft in Nederland een vanafprijs van €84.100.

Van de Volkswagen ID.3 zijn er in Europa 15.000 gereserveerd door klanten die een aanbetaling van 1.000 euro hebben gedaan. De verschillende ID.3-modellen hebben volgens Volkswagen een bereik van tussen de 320 en 550 kilometer. Het instapmodel krijgt een basisprijs van ongeveer 30.000 euro.

Mercedes-Benz heeft laten weten dat de productie van de EQC op 6 mei is begonnen. De elektrische SUV krijgt een bereik van bijna 450 kilometer en een vanafprijs van €80.995.

De e-tron, ID.3 en EQC maken onderdeel uit van een hele golf aan nieuwe elektrische auto’s op de markt. Tot nu toe had Tesla bijna vrij spel, maar nu de traditionele autobouwers hun investeringen in de ontwikkeling van elektrische auto’s flink hebben opgeschroefd, ligt er een grote uitdaging voor het bedrijf van Elon Musk.

Volkswagen heeft plannen om tot aan 2023 meer dan 30 miljard euro te gaan investeren in elektrische auto's en voor 2028 bijna zeventig verschillende modellen op de markt te brengen. Ford investeert tot aan 2022 bijna 10 miljard euro in veertig hybride en volledig elektrische modellen.

De komende twee jaar zal Tesla volgens analist Ed Kim van AutoPacific waarschijnlijk nog wel meer elektrische auto's verkopen dan de concurrentie, maar door de toenemende concurrentie zal het marktaandeel wel afnemen.

"Ik denk dat ze zeker de komende twee jaar nog wel marktleider zullen blijven", stelt Kim. "Maar ik denk dat hun marktaandeel wel fors zal dalen, ook als ze marktleider blijven, omdat er simpelweg veel meer concurrentie komt."

Meer over elektrische auto's: