Anders dan andere jaren reed de koning dinsdag met Prinsjesdag niet in een koets.

In plaats daarvan werd hij met een auto van paleis Noordeinde naar de Grote Kerk gereden, waar hij de troonrede uitsprak.

De koninklijke wagen is een in ons land tot limousine omgebouwde Audi A8L.

Niet alleen de afwezigheid van de koets was opvallend, door de coronamaatregelen was er ook bijna geen publiek en werd de troonrede niet in de Ridderzaal uitgesproken.

Traditioneel rijdt de koning of koningin op weg naar de Ridderzaal in een koets. Jarenlang was dat de Gouden Koets en sinds 2015 gebruikt het koninklijk paar de Glazen Koets.

Dat gebeurde dit jaar niet, in plaats daarvan ging koning Willem-Alexander met de auto naar de Grote Kerk.

De auto die we zagen is een speciaal omgebouwde Audi, een A8L Remetz Executive. Die werd ingezet omdat de Koning vanwege de coronamaatregelen geen rijtour kon maken. Uit veiligheidsoverwegingen werd vandaag pas duidelijk welke auto de koets zou vervangen.

Het vervallen van de rijtoer en het wijzigen van de locatie – van Ridderzaal naar Grote Kerk – zijn het gevolg van maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

Dat de Gouden Koets niet zou rijden was al langer bekend, omdat de koets wordt gerestaureerd reed de koning in voorbijgaande jaren ook al in de Glazen Koets door de Hofstad.

Door alle maatregelen werd uiteindelijk ook duidelijk dat de koets geheel geschrapt zou worden en de koning in een auto zou rijden.

De auto's van de Oranjes

De Oranjes hebben lange geschiedenis van opvallend autogebruik. Zo is van Prins Bernhard bekend dat hij graag in Ferrari's reed. Een groene Ferrari 500 Superfast is daar een van de meest sprekende voorbeelden van. Voor officiële gelegenheden werd er echter gebruik gemaakt van wagens die daar een stuk geschikter voor waren.

Lange tijd verplaatste de Koninklijke familie zich in Fords, waarvan speciaal aangepaste Ford Scorpio's tot de meer opvallende voorbeelden horen. Daarna heeft de familie korte tijd gebruik gemaakt van een serie Volvo's, met ook een aantal speciaal verlengde exemplaren in de vloot.

De koning gebruikte op dinsdag 15 september de AA-86, een tot limousine omgebouwde Audi A8L. Deze wagen is nog 45 centimeter langer dan de toch al forse A8L. Het ombouwen is in Lisse uitgevoerd door Remetz Car, zo weet Autowereld.

Videostill NOS
Videostill NOS

De Audi is speciaal bepantserd en ook mag de bekende glazen wand in de limousine, om passagiers en chauffeur te scheiden, niet ontbreken.

Verlenging en bepantsering maken de auto flink zwaarder dan een gewone A8 Lang. Autowereld becijferde dat het gewicht van de 5,7 meter lange Koninklijke Audi op 3.725 kg uitkomt.

Al eerder ging men met de auto op Prinsjesdag

Het is niet de eerste keer dat er met Prinsjesdag een auto wordt ingezet in plaats van een koets. In 1974 werden er extra maatregelen genomen in verband met een gijzeling in de Franse ambassade. Koningin Juliana werd toen niet met de Gouden Koets maar in een Ford Granada afgezet bij de Ridderzaal op het Binnenhof.

Foto: Rob Mieremet, Nationaal Archief (CC0)
Foto: Rob Mieremet, Nationaal Archief (CC0)

Bij het Koninklijk Huis deden in die periode meerdere Ford Granada's dienst, op Prinsjesdag werd de wagen met kenteken AA-82 gebruikt. Dat kenteken zien we tegenwoordig ook weer terug op een van de Audi's die nu bij de Oranje's in gebruik zijn.

Videostill NOS
Videostill NOS

LEES OOK: Zo ziet Prinsjesdag 2020 eruit: Willem-Alexander en Máxima gaan met de auto naar de Grote Kerk