Apple heeft fans, of liever gelovigen. De Macworld in San Francisco was de
jaarlijkse eredienst met als hoogtepunt de keynote van Steve Jobs.

Het publiek was altijd enthousiast. Of Jobs nu echt iets te onthullen had,
zoals de iPhone
of de iPod, of slechts een dunne laptop kon presenteren. Als er maar een
sneer richting aandeelhouder Microsoft
werd gemaakt, was het goed.

Jobs
Maar Jobs laat het afweten dit jaar en laat de keynote over aan zijn tweede
man, Philip Schiller. En dat niet alleen. Apple zal zich in de toekomst niet
meer vertonen op de Macworld, een door IDG Exhibitions georganiseerd
evenement voor bedrijven en consumenten met een Apple-hart.

De reden is dat het bedrijf zegt genoeg andere kanalen te hebben om met de
klant in contact te komen. De eredienst is duur en overbodig geworden.

Apple voor de massa
Het is het gevolg van de conclusie die het bedrijf zelf waarschijnlijk heeft
getrokken: Apple heeft de massa bereikt. Met de iPhone en de iPod, die
inmiddels zakelijk gezien belangrijker zijn voor het bedrijf dan de
computers waarmee het merk groot werd, is het veel minder afhankelijk van de
kleine groep trouwe fans die het merk zelfs in de donkere jaren negentig
trouw zijn gebleven.

Na grote successen begin jaren tachtig was Apple in de jaren negentig na het
vertrek van Jobs afgegleden tot een marginale speler op de computermarkt.

Jobs keerde in 1997 terug bij het bedrijf dat hij had opgericht. Hij vormde
het concern in de volgende tien jaar om tot een succesvolle, en innovatieve
fabrikant van muziekspelers en telefoons, en wist zelfs te knabbelen - als
is het ook niet meer dan dat - aan het bijna-monopolie van de Windows-PC.

Virussen
Niettemin: sinds een aantal jaar kopen niet alleen fans, maar ook 'gewone'
computergebruikers een Macbook of iMac. Virusmakers die Apple jarenlang
negeerden omdat het aantal Mac-gebruikers te klein was om er eer aan te
behalen, schrijven inmiddels weer virussen voor de Mac. Apple raadde dit
jaar daarom voor het eerst Mac-gebruikers aan een virusscanner te
installeren.

Vanuit bedrijfseconomisch perspectief is het gunstig dat Apple een volwassen
bedrijf is geworden. Het is juist een goed teken dat Jobs - en volgend jaar
naar alle waarschijnlijkheid Schiller - de Macworld kunnen laten schieten.
Het hoeft niet meer. Maar er loert wel een gevaartje voor Apple.

Het bedrijf werd groot door eigenzinnig en innovatief te zijn. Dat zal Apple
moeten blijven. Apple zal moeten blijven werken aan nieuwe producten en
design, en niet in de verleiding komen om op prijs te gaan concurreren.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een bedrijf uit Sillicon Valley na grote
successen wegglijdt. Het gebeurde Apple zelf eind jaren tachtig en meer
recentelijk gebeurde het met Dell.

Soms is het gemakkelijker de underdog te zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl