Dat meldt Het
Financieele Dagblad maandag 8 juni.
Je kunt geen appels met peren vergelijken, zo luidt het spreekwoord. Toch wel,
meent computerfabrikant Apple.
Apple startte in 2006 een zaak tegen een Belgisch reclamebedrijf dat een merk
wilde gaan voeren van een peer, met een steeltje en een hapje eruit. De
maker van de populaire iPod vond dat het beeldmerk te veel leek op zijn
eigen merk – een appel met een blaadje en een hap eruit – en maakte bezwaar.
Recentelijk kreeg Apple gedeeltelijk gelijk.
Beide partijen grijpen onder meer het bekende spreekwoord aan om hun zaak te
bepleiten. Het reclamebureau meent dat de uitdrukking letterlijk van
toepassing is: de twee merken zijn onvergelijkbaar. Bovendien gebruikt het
bureau het logo in een andere kleur en uitvoering dan Apple.
Steeltje en hap
Het steeltje en de hap zijn ook te verklaren. Want hoort een steeltje gewoon
niet bij een peer en is een hap geen element dat wel vaker bij voedsel wordt
gebruikt?
Apple voert onder meer aan dat de twee soorten fruit begripsmatig aan elkaar
verwant zijn. "Hoewel de uitdrukking 'appels met peren vergelijken'
vaak wordt gebruikt om aan te tonen dat het om verschillende objecten gaat,
kan uit het feit dat deze uitdrukking bestaat en vaak wordt gebruikt,
afgeleid worden dat er begripsmatig een expliciete link bestaat tussen deze
twee soorten fruit."
Reclame wel, zakelijk niet
Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, die hierover moest
beslissen, meent ook dat er overeenstemming bestaat tussen de twee
beeldmerken. Het argument dat een steeltje of een blaadje nu eenmaal bij een
stuk fruit hoort, vindt geen gehoor.
In de vrije natuur dragen vruchten niet altijd een blaadje en bovendien hebben
deze blaadjes, hoewel ze behoren tot verschillende vruchten, in de
beeldmerken precies dezelfde vorm, aldus het Bureau.
Uiteindelijk krijgt Apple gedeeltelijk gelijk omdat het reclamebureau het
peermerk wil gaan voeren voor online zakelijk advies en computeropleidingen.
Dat mag niet. Voor reclamediensten en grafische ontwerpen mag de
peer-met-de-hap-eruit echter wel als merk gebruikt worden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl