Het was pijnlijk. De opening van Apple’s eerste winkel in Rusland eind januari
dit jaar. Alex Patsay, Mac-gebruiker en als journalist aanwezig bij de
eerste persconferentie, omschreef het als een PR-nachtmerrie.
Allereerst waren de producten ongeveer 75 procent duurder dan in
Amerika. Bovendien bleken verschillende producten niet aan Rusland
aangepast. Zo werd een Macbook geleverd met een Engels toetsenbord. Dat is
niet alleen erg onhandig voor de Russen met hun cyrillische alfabet, het is
ook verboden in Rusland.
Tijdens de persconferentie werd vervolgens gesproken over allerlei diensten
die in Rusland nog niet toegankelijk waren, zoals de iTunes Store. Daardoor
konden bepaalde producten, zoals iPod Touch niet worden geüpdate. Waarop de
persvoorlichter van Apple doodleuk zei dat je gewoon een nieuw apparaat kon
kopen als je de updates per se wilde hebben.
Al met al geen gelukkig optreden. Maar toch blijken de namen Apple en iPhone
sterker. De onofficiële handel in de iPhone nam de afgelopen maanden een
flinke vlucht.
In eerste instantie toonden de Russische mobiele operators zich
terughoudend om de iPhone te verkopen. Vooral vanwege het hoge percentage
dat Apple per verkochte telefoon wil hebben. Maar nu hebben de drie grootste
telco’s toch een overeenkomst met Apple gesloten.
Vanaf eind oktober ligt de iPhone ligt vanaf eind oktober in de Russische
etalages. De prijzen zijn 200 dollar voor een toestel met een abonnement tot 1000
dollar voor een toestel zonder contract. Analisten verwachten dat de totale
verkoop in 2008, officieel en onofficieel, op ongeveer 700 duizend
exemplaren uitkomt. Voor een land waar het gemiddelde inkomen op 300 dollar
per maand ligt is dat een hele hoop.
Komt het toch nog goed tussen Apple en de Russen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl