De Amerikaanse supermarkten van Ahold, Stop & Shop/Giant Landover en Giant
Carlisle, doen het ook in crisistijd goed. Uit de omzetcijfers die het
concern dinsdag 28 juli bekend maakte bleek dat de ketens ook in het tweede
kwartaal volgens verwachting presteerden.

Bij Stop & Shop/Giant Landover steeg de omzet in het tweede kwartaal met
2,8 procent tot 4,1 miljard dollar. Giant Carlisle boekte een 0,4 procent
lagere omzet van 1,1 miljard dollar, dit zou meer zijn geweest als de
benzineprijzen niet waren gedaald. Brandstof is een belangrijk product voor
Giant Carlisle.

Eerste kwartaal boven verwachting
In het eerste kwartaal van 2009 presteerden de Amerikaanse supermarkten boven
verwachting, toen groeide de omzet bij Stop & Shop/Giant Landover met
3,6 procent tot 5,3 miljard dollar en Giant Carlisle steeg met 3,4 procent
naar 1,5 miljard dollar.

Ahold meldde in maart 2009 dat Stop & Shop de beste resultaten laat zien
in vijf jaar, de margeverbetering boven verwachting was en dat alle
Amerikaanse ketens hun marktaandeel vergroten. Ahold zei te profiteren van
de trend dat Amerikanen meer thuis eten vanwege de recessie.

Dat Ahold in de VS de recessie goed lijkt te doorstaan is te danken aan een
jarenlange reorganisatie die ingezet is vanaf 2003, na de val van voormalig
topman Cees van der Hoeven.

Reorganisatie en herstructurering
Amerikaanse formules als Bruno's en Bi-Lo werden afgestoten en de
overgebleven ketens werden flink gereorganiseerd. Voorbeeld voor de
Amerikaanse supermarkten was het Nederlandse Albert Heijn. Er moest meer
nadruk komen op de huismerkartikelen en op concurrerende prijzen.

Hiermee ging Ahold tegen de Amerikaanse trend in van de steeds luxer wordende
supermarkten. Om tegenwicht te bieden aan de opkomst van de discounters
gingen Amerikaanse supermarkten in toenemende mate service bieden.
Koffieshops, sushibars, deli's, de supermarkt moest een one-stop-shop
worden. De klant zou alleen nog maar bij de supermarkt moeten zijn.

Geen dure koffie of sushi
Maar met de economische crisis wil de klant geen dure koffie en sushi meer.
Uit cijfers van databureau Nielsen blijkt dat de klant anders
boodschappen is gaan doen
. De verkopen van maaltijdpakketten zijn in de
twaalf maanden tot en met juni 2009 met meer dan 50 procent gestegen. Andere
populaire stijgers zijn gekoelde maaltijdpakketten en etenswaren in blik.
Juist de Amerikaanse ketens van Ahold zijn goed gepositioneerd om op die
trends in te spelen.

Toch is Ahold daarmee niet soeverein in de VS. Zoals ook in Europa de klanten
hun toevlucht zoeken tot supermarkten in het
goedkope segment
, zo zijn het de discounters die echt hard groeien in de
VS. Volgens Jan Meijer, analist bij Theodoor Gilissen doen de echte
discounters zoals Wal-Mart en Aldi het in de VS veel beter dan de full
service supermarkten.

Groei discounters
De Duitse discounter Aldi heeft inmiddels duizend winkels verspreid over 29
staten en in 2009 staan er meer dan 75 nieuwe vestigingen op het programma.

Uit onderzoek in juli 2008 van TNS Retail bleek dat 20 procent van het
Amerikaanse winkelende publiek van supermarkt is veranderd vanwege de
verslechtering van de economie. De grootste profiteurs van deze switch zijn
discountsupermarkten als Aldi en Save-a-lot.

Ook zijn het niet alleen de lagere inkomens die naar de harde discounters
gaan. Uit onderzoek van Nielsen bleek dat 40 procent van de huishoudens met
een inkomen van 75.000 euro of meer regelmatig boodschappen doet bij Aldi.

In Nederland weerstaat Albert Heijn de druk van prijsvechters goed. De
supermarkt blijft marktleidend, met een marktaandeel van
ruim 30 procent
. Wel vertraagde het tempo van de groei in het tweede
kwartaal, waarin de omzet van Albert Heijn met 7,8 procent tot 2,2 miljard
euro. Als de overgenomen C1000-fillialen niet zijn meegenomen was dit echter
slechts 0,4 procent.

De cijfers die Ahold dinsdag bekend maakte geven geen details over de
winstmarges. De volledige halfjaarresultaten maakt het concern op 20
augustus bekend.

Lessen uit Nederlandse prijzenoorlog
De lessen die Ahold uit de Nederlandse prijzenoorlog heeft geleerd, werpen
ook in de VS zijn vruchten af. Maar net als in Nederland liggen de
discounters op de loer. In Nederland, waar Albert Heijn al jarenlang op
eenzame hoogte marktleider is, lijkt het concern die slag te winnen. Vraag
is of het veel meer gefragmenteerde Amerikaanse supermarktlandschap zich net
zo gemakkelijk laat overtuigen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl