Helwett-Packard (HP), Dell en Acer maakten kort na elkaar kwartaalcijfers
bekend, en ze waren niet best.
De drie grootste computermakers van de wereld meldden omzetdalingen van tussen
de 18 en 22 procent, en de nettowinst daalde net zo hard.
Vechtmarkt
HP, Dell en Acer lijken gedrieën gezellig mee te doen aan een race naar de
prijsbodem: als de één de prijzen verlaagde, dan deden de anderen dat ook.
Acer wist zich als maker van goedkope laptops de pc-markt voor consumenten
binnen te vechten. Dat kon, want de prijzen van computeronderdelen werden
alleen maar goedkoper.
HP en Dell waren in de zakelijke markt al verwikkeld in een heftige
concurrentiestrijd. Toen Acer daar op de consumentenmarkt ook nog eens bij
kwam, gingen de prijzen nog sneller omlaag in een poging van de twee reuzen
om marktaandeel te behouden.
Klad
De marges waren daardoor dun. Maar HP en Dell wisten de steeds dunner
wordende marges in de consumentenmarkt nog te compenseren door de verkopen
van laptops en systemen aan bedrijven.
Daar kwam dankzij de kredietcrisis en de recessie echter zwaar de klad in.
Bezuinigingen
Bedrijven stellen vervangingsaankopen van laptops, computers en het
serverpark uit om op kosten te besparen. Dell en HP reageerden door niet de
prijzen te verhogen, maar door verder te snijden in de kosten. Dell begon
een kostenbesparingsprogramma van 4 miljard dollar, met als doel meer
productie uit te besteden bij goedkope leveranciers.
HP probeert naast kostenverlagingen ook nog te diversificeren door in te
stappen in andere deelmarkten, zoals netwerk-technologie en dienstverlening.
Hoopgevende uitspraken
De cijfers over het laatste kwartaal waren niet positief voor HP, Dell en
Acer, maar de bestuurders van de bedrijven meldden toch enkele lichtpuntjes.
Het eerste is dat ze verwachten dat de vraag naar hun producten de komende
kwartalen weer zal toenemen. Dat klinkt mooi, maar het is ook een open deur,
want het afgelopen jaar is de vraag onder zakelijke klanten behoorlijk
ingezakt - zoveel zelfs dat je hoopt dat de vraag niet nog verder zakt, ook
al werk je niet eens in de pc-industrie.
Maar het probleem is dat je dan wel meer computers kunt gaan verkopen, dat
helpt je niet als je marge per verkochte computer flinterdun is. Dan moet je
heel veel computers meer gaan verkopen dan je al deed om toch nog een hogere
omzet te realiseren. De kwestie is dus of een aantrekkende vraag ook zal
leiden tot hogere prijzen.
Misschien dat bedrijven dit nog wel zouden accepteren, zeker als er sprake is
van handige innovaties, maar consumenten die het nu gewend zijn om voor 500
euro al een superlaptop in huis te hebben zullen het niet snel pikken als ze
- bij wijze van spreken - opeens 650 euro moeten neerleggen.
Zeven
Ten tweede komt Microsoft aan het einde van dit jaar met Windows 7, de
opvolger van Windows Vista. Analisten en vakmedia zijn een stuk positiever
over de prestaties van dit besturingssysteem dan over Windows Vista.
De systemen bij behoorlijk veel bedrijven draaien nog steeds op Windows XP, en
Microsoft hoopt dat deze bedrijven nu alsnog massaal de overstap naar
Windows 7 zullen maken.
Ka-ching
Dat zóu in principe "kassa!" moeten betekenen voor HP en Dell,
die zich natuurlijk opmaken voor een hausse in verband met
vervangingsaankopen van pc's en servers. Maar is die verwachting terecht?
Een veelgehoorde klacht over Windows Vista is nu juist dat het een grafisch
mooiere, maar technisch gezien topzware versie van Windows XP is. Vervanging
van computers was niet echt noodzakelijk, raadden systeembeheerders hun
werkgevers daarom aan. XP voldoet nog prima, dus waarom al die extra
uitgaven voor nieuwe, snellere computers doen?
En dus besloot Microsoft Windows 7 qua benodigde rekenkracht van computers een
stuk lichter te maken dan Vista. Microsoft belooft dat '7' ook op de al wat
oudere computers goed kan draaien. Het is natuurlijk even afwachten om te
zien of dat echt zo is.
Maar als het klopt, dan zal de noodzaak om het computerpark te vervangen bij
bedrijven vermoedelijk minder aanwezig zijn.
Zo-zo
Al met al een gemengd beeld dus voor HP, Dell en Acer. De laatste richt zich
bijna volledig op de verkoop van laptops en vindt het als prijsvechter en
marktaandeel-veroveraar niet erg om dunne marges per laptop te draaien.
Maar voor HP en Dell zal de weg terug omhoog een lange blijken te zijn.
Misschien dat de twee titanen daarom zullen proberen kleinere spelers op te
eten om hun marktaandelen te vergroten.
Lees verder over de computermarkt:
- Hewlett-Packard
behaalt minder winst
- Omzet
pc-maker Dell zakt fors in
- Acer wil
HP verslaan
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl