De Nederlandse online bandenspecialist Pneusmart heeft in een investeringsronde 765.000 euro aan financiering opgehaald. Met de financiering kan de bandenspecialist de bestaande positie verstevigen en de internationale groeiambities waarmaken.

De investering is afkomstig van de Italiaanse incubators Shark Bites en Digital Magics en een groep internationale investeerders. Fabio Cannavale, oprichter en CEO van Lastminute.com groep, en André Schuurman, Venture Capital adviseur, treden toe tot de raad van bestuur. “Met deze steun kunnen we de groei van onze startup versnellen”, aldus CEO Euan Lonmon.

Pneusmart heeft kantoren in Nederland, Duitsland en Italië. Het bedrijf ontwikkelde een eigen ‘sourcing platform’ dat de mogelijkheid geeft iedere band in de gehele Europese markt tegen de beste prijs te kopen. Met de investering kan de startup de technologie van het platform verbeteren en op zoek naar meer partners om mee samen te werken.

Wie ‘online banden kopen’ intypt op Google krijgt een gigantische lijst met online bandenspecialisten. Hoe onderscheidt Pneusmart zich van de concurrentie?

“Op onze website vinden consumenten 20.000 producten met realtime informatie, met dat extra stukje online advies onderscheiden wij ons van andere bandenspecialisten”, vertelt Anne-Marije Middag, woordvoerder van Pneusmart.  “Bovendien kunnen wij na bestelling binnen 24 uur de banden afleveren bij de consument of een garage. Zo bespaart de consument tijd en geld.”

Het model is naar eigen zeggen ook ideaal voor garages. “Een garagehouder met onvoldoende opslag kan de benodigde band eenvoudig bij ons bestellen. Binnen een dag heeft hij de band in garage.”

Uitbreiden in Europa

Uit een onderzoek van Google Think Insights gepubliceerd in 2014 blijkt dat 70% van de kopers informatie zoekt op internet voordat ze banden kopen, terwijl 20% daadwerkelijk zijn banden online koopt.

Lees ook op Business Insider

“Blijkbaar zitten mensen wel online, maar worden ze tegengehouden om een online aankoop te doen”, zegt Middag. “Met een betere informatievoorziening hopen wij die drempel te verlagen.”

Het bedrijf is groeiende maar winst maakt Pneusmart nog niet. “We zitten echt nog in de investeringsfase”, vertelt Middag. Om de groeiambities te realiseren zal het bedrijf investeren in een regionaal hoofdkantoor in Milaan. Vanuit daar zal de coördinatie van de activiteiten in Zuid-Europa plaatsvinden.

In de komende maanden worden er nieuwe online bandenwinkels gelanceerd in Spanje en Frankrijk. “In Zuid-Europa is er een grote markt en de onderneming is zeer goed schaalbaar. Op den duur willen we actief zijn in heel Europa.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl