Geld ophalen in een crisis klinkt als een slecht idee. Toch kreeg het Amsterdamse horlogemerk Fromanteel het vertrouwen van meer dan 300 investeerders. In korte tijd haalde het merk 500.000 euro op.

Het merk heeft nu een extra 100.000 euro aan aandelenkapitaal beschikbaar gesteld. Wie alsnog mede-eigenaar wil worden van het horlogemerk heeft daarom geluk: het is nog altijd mogelijk aandelen te kopen in Fromanteel.

Betaalbare Zwitserse horloges

Fromanteel is een horlogemerk met een ingetogen, stijlvol design. Het merk werd ruim tien jaar geleden opgericht en is vernoemd naar een bekende klokkenmakers familie uit de zeventiende eeuw. De horloges worden ontworpen in Amsterdam, maar geproduceerd in het Zwitserse atelier in Bienne. “Wij verkopen luxe Zwitserse kwaliteitshorloges voor een betaalbare prijs,” aldus Silva.

Strategieverandering

Momenteel verkoopt Fromanteel voornamelijk horloges via de eigen webshop. Doel van de investeringen is het online bereik vergroten, meer Fromanteel-clubmembers werven én een winkel openen op een zichtlocatie.

Het past allemaal bij de strategie die Fromanteel sinds 2017 hanteert. Van een bedrijf dat wereldwijd via retailers en juweliers verkocht, werd het een direct-to-consumer merk. “We voorzagen dat een direct-to-consumer benadering de drager van Fromanteel uiteindelijk meer voordeel zou opleveren in termen van service, merkbeleving en waardepropositie,” zegt mede-oprichter Van Hessel over de koerswijziging.

De vernieuwde strategie van Fromanteel sluit aan bij de trends op de Zwitserse horlogemarkt. Steeds meer consumenten kopen hun horloge namelijk online. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Deloitte. De organisatie op het gebied van de financiële en zakelijke dienstverlening concludeerde dat 60 procent van de consumenten gebruikt maakt van digitale kanalen voor de aankoop van horloges.

De afgelopen jaren legde de aanpak om direct aan de consument te verkopen het horlogemerk geen windeieren. In 2019 behaalde het bedrijf dezelfde winst als in 2018 met 50 procent minder afzet via winkeliers en juweliers.

Silva en van Hassel laten zich niet van de wijs brengen door de coronacrisis. “De afgelopen maanden hebben onze keuze richting het direct-to-consumer model alleen maar bevestigd”, zegt Silva. “Meer mensen dan ooit hebben hun aankopen online verricht.”

Nieuwe investeringsronde voor Fromanteel

Het huidige economische klimaat lijkt op het eerste gezicht niet direct geschikt voor een investeringsronde, laat staan een overfunding van een investeringspropositie. Toch ziet Fromanteel dat anders. Silva: “Een crisis vraagt om creativiteit en innovatie.”

Voor de investeringsrondes heeft Fromanteel een registratiepagina geopend met de investeringspropositie. Dit is ook de pagina waar geïnteresseerden het pitch deck kunnen downloaden en hun interesse kunnen aangeven met het beoogde bedrag dat zij willen investeren. Dat kan vanaf 2500 euro, en levert direct een special edition ‘investors watch’ op. Investeerders die 10.000 euro of meer inleggen ontvangen een ‘gold plated automaat met gravure investeringshorloge’.

De investeringen lopen vervolgens via investeringsplatform Eyevestor. Dit is een digitale omgeving voor het verkopen, beheren en behandelen van aandelen in niet-beursgenoteerde bedrijven.

De hele campagne kan gevolgd worden via de investeringspagina, Eyevestor en de nieuwsbrieven die regelmatig worden verzonden. De mannen beantwoordden eerder al de meest gestelde vragen over investeren in Fromanteel in een video.

Klik hier voor meer informatie.