In de Verenigde Staten moeten duizenden Boeing 737’s worden nagekeken. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldt dat er mogelijk een defect zit in een drukschakelaar van het toestel.

De kans dat een drukschakelaar uitvalt is volgens de FAA veel groter dan eerst werd aangenomen. Als dat gebeurt, kunnen piloten snel buiten bewustzijn raken.

Luchtvaartmaatschappij KLM, die op dit moment met 49 Boeing 737’s in de vloot vliegt, heeft het advies van Boeing om de toestellen vaker te inspecteren overgenomen, laat een woordvoerster weten.

Meer dan 2500 Boeing 737’s in de Verenigde Staten moeten worden nagekeken. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA meldt dat er mogelijk een defect zit in een drukschakelaar van het toestel. De FAA heeft geen bevoegdheid over andere landen, maar het is waarschijnlijk dat de 737’s ook in de rest van de wereld worden gecontroleerd.

De kans dat een drukschakelaar uitvalt is volgens de FAA veel groter dan eerst werd aangenomen en dat vormt een risico voor de veiligheid. Als de druk wegvalt in de cockpit kunnen piloten wanneer ze op grote hoogte vliegen snel buiten bewustzijn raken. Ze moeten dan binnen tientallen seconden een zuurstofmasker opzetten. Dat heeft in het verleden meermaals geleid tot een vliegtuigcrash.

Zo stortte een gecharterd vliegtuig van Helios in augustus 2005 neer op een berg ten noorden van de Griekse hoofdstad Athene. Uit onderzoek bleek naderhand dat de luchtdruk in het toestel was weggevallen door een fout van de piloten. Daardoor verloren alle 121 inzittenden het bewustzijn. Stuurloos vloog het toestel verder, tot de brandstof op was.

Het is het zoveelste probleem dat speelt bij vliegtuigen van Boeing. Zo werd eerder deze week bekend dat de vliegtuigbouwer dit jaar veel minder 787 Dreamliners gaat leveren dan voorzien. In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus. De 737 MAX stond meer dan een jaar aan de grond na twee crashes veroorzaakt door een computersysteem.

Luchtvaartmaatschappij KLM, die op dit moment met 49 Boeing 737’s in de vloot vliegt, heeft het advies van Boeing om de toestellen vaker te inspecteren overgenomen, laat een woordvoerster weten. “Daardoor is het onderhoudsprogramma nu aangepast en worden alle desbetreffende KLM-vliegtuigregistraties geïnspecteerd binnen de gestelde termijn van drie maanden.”

LEES OOK: Het nieuwe paradepaardje van Boeing, de 777X, moet tekortkomingen in software aanpakken voordat ‘ie officieel mag vliegen