Kleine winkeliers klaagden tijdens het recessiejaar 2013 steen en been over de ‘permanente uitverkoop’. Maar ondanks het vrije prijsbeleid zit er wel degelijk regelmaat in de prijzenslag. Kledingkopers kunnen gewoon wachten op juni en juli.
Al sinds 1984 kent Nederland geen wettelijke regels meer voor de halfjaarlijkse uitverkoop. Maar af en toe gaan er, vooral onder winkeliers, stemmen op om weer vaste maanden aan te wijzen voor de seizoensopruiming in winkelstraten.
Zo voerden kleine modewinkels afgelopen jaar actie voor herinvoering van vaste uitkoopperioden. Maar de meeste consumenten willen daar niet aan, bleek uit een peiling van het economisch bureau van ABN Amro.
Uit het onderzoek bleek ook dat iets meer dan de helft van de winkelende klanten bepaalde kledingaankopen bewust uitstelt tot het traditionele uitverkoopseizoen. Maar heeft dat nog zin, als er door het hele jaar heen prijsacties zijn?
Uitverkoop in zomerseizoen
Z24 pakte de inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) erbij om te kijken hoe het met de prijsontwikkeling in het zomerseizoen is gesteld. Daarbij is, naast de algemene inflatie, vooral naar specifieke branches gekeken: kleding, schoenen, cosmetica, meubels, witgoed en computers.
Hieronder volgen vier grafieken voor respectievelijk de maanden mei, juni, juli en augustus, waarbij steeds de prijsontwikkeling ten opzichte van de voorgaande maand is genomen. Dit is gedaan voor de periode van 2006 tot en met 2013.
Mei: eerste prijsverlagingen
Kijk je naar de prijsontwikkeling in mei, dan was de algemene inflatie in deze maand, vergeleken met april, meestal positief in de afgelopen jaren (met uitzondering van 2012).
Maar voor specifieke categorieën geldt dat mei een maand is met lichte prijsdalingen. Voor kleding, schoenen en computers gaat het om dalingen van één tot twee procent. Bij meubels zijn de verschillen per jaar groot: het ene jaar wel gemiddeld lagere prijzen, het andere jaar niet.
Juni: uitverkoop begint
Juni laat duidelijk een omslag zien. De algemene inflatie is, vergeleken met mei, gemiddeld een een half procent negatief. En bij kleding en schoenen zijn door de jaren heen consistente uitschieters te zien, met prijsdalingen van gemiddeld vijf tot tien procent.
Voor cosmetica, meubels en witgoed heeft juni geen enorme, consistente prijsdaling te bieden. Computers zijn wel vaak een paar procent goedkoper, vergeleken met de voorgaande maand.
Juli: hoogtepunt uitverkoop
Juli lijkt sterk op juni, waarbij overgebleven restanten van kleding en schoenen nog wat harder in prijs dalen. Verder zijn in deze maand meubels en lampen gemiddeld een fractie goedkoper, vergeleken met juni. En ook computers dalen weer in prijs.
Augustus: kledingprijzen herstellen
Augustus is doorgaans de maand van het prijsherstel voor kleding en ook voor schoenen. Al lijkt daar voor schoenen sinds twee jaar een kentering op te treden, blijkt uit de onderstaande grafiek. Computerprijzen en cosmetica zijn in deze maand vaak licht goedkoper. Voor meubels en witgoed is het beeld door de jaren heen verschillend.
Wachten op uitverkoop loont
Uit het overzicht hierboven blijkt dat, ondanks de vrije prijsvorming, er wel degelijk duidelijke uitverkoopmomenten zijn. Voor kleding en schoenen is het simpel: juni en juli zijn de maanden om toe te slaan voor prijsbewuste kopers.
Voor andere producten geldt dit minder. Computers lijken over de hele zomerperiode gevoelig voor lichte prijsdalingen. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de permanente prijsdruk op technologieproducten dan met een spreiding van de uitverkoop.
Lees ook
V&D wil winst maken met nieuwe winkels en groter assortiment
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl