De investeerders wilden ruim drieduizend banen schrappen om het vrijwel
failliete bedrijf weer winstgevend te maken. Daarmee gingen de vakbonden
niet akkoord.

Volgens Italiaanse media heeft het consortium enkele concessies gedaan,
waarop de bonden alsnog hebben toegehapt. De rest van de vakorganisaties
heeft tot 15 oktober de tijd om zich ook achter het aanbod te scharen.

Door de nieuwe ontwikkelingen staat de vliegvergunning van Alitalia niet meer
direct op de tocht. De luchtvaartautoriteit ENAC dreigde vorige week de
licentie in te trekken als Alitalia niet binnen een week met nieuwe
geldschieters en een degelijk herstructureringsplan zou komen.

Donderdag liet ENAC evenwel weten dat Alitalia voorlopig mag blijven vliegen.

Alitalia lijdt al jaren verlies en werd de laatste tijd op de been gehouden
met miljoenen euro’s uit de Italiaanse staatskas. De Europese Commissie liet
dit voorjaar weten dergelijke staatssteun niet meer te accepteren. Het
bedrijf zag de afgelopen maanden bovendien de brandstofrekening hard
stijgen, terwijl passagiers wegbleven.

Het bedrijf vroeg eind augustus faillissement aan met als doel een
aantal gezonde onderdelen een doorstart te laten maken. Het is tot dusver
niet gelukt het daarvoor benodigde kapitaal aan te trekken.

Eerder dit jaar zag Alitalia een overnamepoging door Air France-KLM stranden
doordat de vakbonden zich tegen de herstructureringsplannen van de
Frans-Nederlandse groep keerden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl