Donderdag zal het bestuur van de noodlijdende Italiaanse
luchtvaartmaatschappij bijeen komen om "te beslissen wat de geschikte
vervolgstappen zijn”. De topman was in grote lijn voorstander van de
overname van het bijna failliette Alitalia door het Frans-Nederlandse Air
France-KLM.

Alitalia wilde de goedkeuring van de vakbonden voor de overname door Air
France-KLM. De gesprekken liepen stuk nadat de gezamenlijke vakbonden een
eisenpakket op tafel hadden gelegd.

Het afbreken van de overnamegesprekken is voor Alitalia mogelijk de
doodssteek. Het bedrijf maakt per dag een verlies van 1 miljoen euro en
heeft een kapitaalinjectie nodig om te worden gered van faillissement. De
Italiaanse regering die 49 procent in handen heeft, zou daartoe alleen
bereid zijn als de overnamegesprekken in een vergevorderd stadium verkeren.

De grootste onenigheid tussen de vakbonden en Air France-KLM gaat onder meer
over banenverlies en over de onderhoudsdivisie AZ Servizi. De bonden gingen
niet akkoord met de 2100 banen die Air France-KLM willen schrappen.
Bovendien willen de bonden dat AZ Servizi ook overgenomen wordt door de
Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

Air France-KLM liep eerder woensdag van de gesprekstafel weg om het
eisenpakket van de bonden te bestuderen, aldus een vakbondsbron. Maar topman
Jean-Cyril Spinetta had de bonden al te kennen gegeven te betwijfelen of het
bestuur zou ingaan op de eisen. De bonden zouden de overname hebben gesteund
mits Air France-KLM op hun verzoeken was ingegaan.

De minister van Economische Zaken Tommaso Padoa-Schioppa zei eerder
woensdag vaart te willen zetten achter de verkoop van het staatsbelang in
Alitalia om het van faillissement te redden.

Het is de tweede keer dat een voorgenomen overname van Alitalia stukloopt. In
2000 liep een overname door het toen nog zelfstandige KLM op niets uit nadat
de Italiaanse regering verdere privatisering van Alitalia had tegengehouden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl