Dat meldde een bron bij de Italiaanse luchtvaartautoriteit (ENAC) vrijdag.
Investeerders die Alitalia van de ondergang hadden kunnen redden, trokken
zich donderdag terug.

ENAC zal de komende dagen onderzoeken of er nog nieuwe reddingsplannen
worden ontwikkeld voor het bedrijf. Dat die er komen, lijkt
onwaarschijnlijk. De Italiaanse investeerders die geld wilden steken in
Alitalia, konden het niet eens worden met de vakbonden over een
herstructurering van het al jaren verlieslatende bedrijf. Eerder dit jaar
ondervond Air France-KLM hetzelfde probleem toen het Alitalia wilde
overnemen.

De Italiaanse minister van Economie Giulio Tremonti zei vrijdag in het kabinet
dat het uitgesloten is dat de regering Alitalia geheel zal nationaliseren,
meldde een bron bij de regering. In de media werd gespeculeerd dat de
Italiaanse staat, die nu al een belang van 49,9 procent heeft in de
luchtvaartmaatschappij, ook de rest van de aandelen zal overnemen.

Minister van Arbeid Maurizio Sacconi zei vrijdag op de Italiaanse radio
dat de enige hoop nu nog is dat het consortium van Italiaanse zakenmensen
hun voorstel opnieuw op tafel legt en dat de vakbonden dan zonder morren
akkoord gaan. Hij noemde eerder de positie van de vakbonden ‘absurd’.

Alitalia schrapte vrijdag al circa 30 vluchten, maar zei dat dit te wijten was
aan ’technische redenen’. Het zou niet zo zijn dat de luchtvaartmaatschappij
geen brandstof meer krijgt, omdat toeleveranciers bang zijn dat Alitalia de
rekeningen niet meer kan betalen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl