Amerikaanse supermarktketens maken zich zorgen over de opmars van de Duitse discounters Lidl en Aldi.

Beide bedrijven breiden snel uit in verschillende staten en voeren daarmee de druk op bestaande ketens als Kroger en Walmart op, meldt Bloomberg.

“Aldi en Lidl hebben hun messen geslepen en gaan het gevecht voor de lange termijn aan”, zegt de Amerikaanse analist Mike Paglia tegen het financiële persbureau. “Een prijzenoorlog lijkt aanstaande en de eerste effecten daarvan zijn al zichtbaar.”

Lidl opende zijn eerste tien winkels in juni vorig jaar – een dag voordat Amazon aankondigde dat het Whole Foods, de op twee na grootste supermarktketen, overnam voor ongeveer 13 miljard dollar.

De twee discounters lijken hier tot nu toe nauwelijks onder de indruk van te zijn. Aldi is al sinds 1976 actief in de Verenigde Staten en heeft inmiddels meer dan 1.750 winkels geopend. “Het bedrijf concurreert al decennialang met Lidl in Europa en zet die strijd nu aan de andere kant van de Atlantische Oceaan voort”, schrijft Bloomberg.

Dit heeft gevolgen voor de hele sector. Waar Lidl nieuwe markten verovert, verlaagt Walmart de prijzen. Dit zet andere supermarkten onder druk.

Snelle groei van Lidl

Lidl wil zelfs verder uitbreiden in de VS. Er zijn al 47 winkels, en tegen de zomer moeten dat er honderd zijn. De Duitse discounter heeft intussen de strategie wel omgegooid. In plaats van grote filialen kiest Lidl nu voor kleinere winkels met een oppervlakte van ongeveer 1.400 vierkante meter.

In Winston-Salem (North Carolina), waar Lidl in juni 2017 zijn eerste winkels opende, heeft het bedrijf nu een marktaandeel van ongeveer drie procent. "Dit is opmerkelijk voor een nieuwkomer", zegt Bloomberg-analist Jennifer Bartashus.

Wat de opmars van Aldi en Lidl betekent voor Amazon-dochter Whole Foods is onduidelijk. Het internetbedrijf van Jeff Bezos heeft tot nu toe weinig prijsgegeven over de plannen die het heeft met de supermarktketen, aldus Bloomberg. Eén ding is echter zeker: het marktaandeel van Whole Foods is aanzienlijk groter dan dat van Lidl en Aldi - en niet alleen in Winston-Salem.

Dit verhaal verscheen eerder op Business Insider Deutschland.

LEES OOK: Waarom we wel Lidl en niet Albert Heijn op vakantie tegenkomen