• Discountsupermarkt Aldi heeft in Duitsland een nieuw merk gelanceerd: Aldi Gaming.
  • Aldi heeft een eigen kanaal op streamingdienst Twitch opgezet en vier topgamers aan zich verbonden.
  • Het Duitse bedrijf wil een nieuwe doelgroep aanboren in de snelgroeiende gamingmarkt.

Aldi stort zich in Duitsland op een nieuwe markt. De discounter heeft het merk Aldi Gaming gelanceerd en wil zo een graantje meepikken van de snel groeiende markt voor e-sports, meldt de Duitse vaksite Werben & Verkaufen.

Aldi Gaming is een gezamenlijk initiatief van Aldi Nord en Süd, de twee aparte bedrijven waar de Duitse keten uit bestaat.

Centraal staat het kanaal op Twitch, een streamingdienst voor gamers die eigendom is van Amazon. Via Aldi Gaming TV zijn onder meer livestreams, tutorials en wedstrijden te zien.

Ook heeft Aldi vier topgamers aan zich verbonden. Frederik Hinteregger is professioneel speler van League of Legends, Georg Göttmann kent Call of Duty van haver tot gort, en Stefan Kierspel en Erné Embeli zijn experts in de Fifa-reeks.

De vier bereiken met hun eigen kanalen honderdduizenden kijkers en behoren daarmee tot de populairste gamers van Duitsland.

Aldi wil een bijdrage aan de gaming-community leveren

Daarnaast wordt Aldi sponsor van de grootste competitie van League of Legends in het Duitse taalgebied. De discounter gaat onder meer gaming-apparatuur leveren.

"Wij willen met Aldi Gaming de Duitse gamebranche promoten en een echte bijdrage aan de community leveren", zegt Sabine Zantis, Managing Director Marketing & Communications bij Aldi Nord tegen het vakblad.

Met de stap in de gamingwereld kan Aldi een nieuwe groep consumenten aan zich binden in een snelgroeiende markt. De game-industrie groeide in 2020 met 12 procent tot 140 miljard dollar, becijferde marktonderzoeker SuperData. De coronapandemie hielp daarbij een handje.

Aldi is niet het enige bedrijf dat zich stort op gaming. Zo werkt het Zweedse woonwarenhuis IKEA samen met de Taiwanese elektronicafabrikant Asus om een reeks 'gamingmeubels' op de markt te brengen.

Lees meer over de gamesindustrie: