Supermarkten staan aan de start van een prijzenoorlog. Albert Heijn begint namelijk maandag een nieuwe prijzenslag door duizend artikelen permanent in prijs te verlagen.
Dat maakte het bedrijf dit weekend bekend. Het gaat vooral om A-merken, zoals Verkade, Mora en Douwe Egberts.
Supermarktdeskundigen verwachten dat andere winkels weldra zullen volgen, waaronder Jumbo dat zegt de laatste prijs te garanderen.
Albert Heijn neemt met de prijsverlagingen vooral discountsupermarkt Lidl onder vuur. Lidl heeft in een jaar tijd ongeveer 360.000 huishoudens als klant erbij gekregen, weet Joop Holla van marktonderzoekbureau GfK. ,,Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn”, zo zei Holla maandagochtend in het Algemeen Dagblad.
In 2003 kostte de prijzenoorlog supermarkten veel geld en liepen de ketens imagoschade op toen ze hun prijzen weer opschroefden. Destijds was het ook Albert Heijn die de prijzenoorlog in gang zette. Reden was dat de keten te duur was geworden in vergelijking met de andere ketens.
De artikelen die AH nu prijs verlaagt, zijnvooral van A-merken als Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans.
Dat laatste is slecht nieuws voor de producenten van A-merken. De A-merk producten moeten vrezen dat zij in elk geval voor een deel van de prijsverlagingen zullen opdraaien.
Overigens denken analisten van de Rabobank dat het zo'n vaart niet zal lopen met de prijzenoorlog. Volgens de analisten is het gat tussen de prijzen van Albert Heijn en de andere supermarkten lang niet zo groot als begin deze eeuw.
Lees ook
Huismerkfabrikanten: supermarkten knijpen ons uit
'Nieuwe prijzenoorlog supermarkten'
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl