De supermarktketen test een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteringssysteem
in het distributiecentrum in Pijnacker. Bij succes wordt het systeem bij de
andere sorteercentra ingevoerd.

"De klant zit aan de knoppen," zei logistiek directeur Tony Vendrig
van Albert Heijn maandag. "Elke vijf minuten bekijken we de
transactiegegevens van alle kassa’s van de winkels. Dat gaat direct naar het
bevoorradingssysteem. Dus wat er vandaag verkocht wordt, wordt morgen weer
geleverd." Winkels hoeven zelf niet meer te bestellen.

In het distributiecentrum in Pijnacker wordt een derde van alle
producten geautomatiseerd ingepakt. Een computergestuurd systeem pakt palets
op en plaatst die in schappen. Zijn er bijvoorbeeld zes dozen koffie nodig
voor een supermarkt, dan pakt het systeem een laag van de palet af en brengt
deze naar de inpakstations. Daar moeten overigens de containers wel
handmatig worden ingepakt.

De snellere bevoorrading is volgens Albert Heijn noodzakelijk. "Klanten
verwachten inmiddels van ons dat we een dag voor kerst nog alles in de
supermarkten hebben," verklaart directievoorzitter Dick Boer van Albert
Heijn. "Vroeger gingen mensen al twee weken van te voren naar de
supermarkt om op tijd bepaalde producten in huis te hebben."

Eind mei kampte Albert Heijn met lege schappen door leveringsproblemen.
De supermarktketen werd overvallen door schommelingen in de verkopen,
gecombineerd met mooi weer en feestdagen. "Het is soms moeilijk te
voorspellen wanneer mensen naar de supermarkt komen om hun boodschappen te
doen," aldus Vendrig.

Een 'cockpit' in het distributiecentrum anticipeert op onvoorziene situaties
als mooi weer en stakingen. "Dan leveren we alvast voordat het verkocht
is."

Overigens zijn de schappen in de Albert Heijnwinkels voor de anderhalve
liter Coca-Colaflessen nog steeds leeg of gevuld met andere producten. De
ruzie met de frisdrankproducent is nog niet opgelost.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl