Albert Heijn gaat groente en fruit verkopen die er minder gelikt uitzien en om die reden uit de schappen worden gehouden. Bijvoorbeeld kromme komkommers en penen en appels die er bleek uitzien.

Iedereen met een moestuin weet dat wortels niet altijd keurig recht zijn en dat aardappels soms rare uitstulpingen hebben.

Maar kijk eens naar het groente- en fruitschap bij jou in de supermarkt: alle vruchten, knollen en bladgewassen zien er doorgaans smetteloos uit. Hoe kan dit?

Simpel: supermarkten selecteren op strenge wijze. Jaarlijks worden er miljoenen kilo’s groenten en fruit weggegooid omdat het er niet mooi uitziet. Er zit een plekje aan, het heeft niet de goede kleur of het is te groot of te klein. Strikte Europese regelgeving speelt daarbij tevens een rol.

In Europa wordt naar schatting 89 miljoen ton voedsel jaarlijks verspild, volgens een onderzoek dat in mei van dit jaar door de Nederlandse en Zweedse overheid werd gepresenteerd.

Bestellen via website

Albert Heijn acht de tijd rijp om hier iets aan te doen. Dit omdat steeds meer klanten bewuster met voedsel omgaan en het uiterlijk van groente en fruit minder belangrijk vinden, zegt een woordvoerster dinsdag. Zij benadrukte dat er verder niets mis is met de producten.

AH gaat de “buitenbeentjes” aanbieden in een pakket dat vanaf woensdag kan worden besteld op zijn website. De prijs van dit pakket, dat bestaat uit een selectie van producten, ligt volgens AH een kwart lager dan de normale prijs. De keten is van plan de pakketten op termijn ook aan te bieden in zijn grotere winkels.

Lees ook op Business Insider

De keten gaat de waar niet los verkopen omdat het aanbod van misvormde groente en fruit niet zo groot is, aldus de woordvoerster. De groente en fruit werden volgens de keten door de telers tot nu toe verkocht aan de industrie voor verwerking in onder meer sap, soep en veevoer.

Ook EkoPlaza en Jumbo verkopen afwijkende groente

Het initiatief van AH is niet helemaal uniek. In de biologische supermarkten van EkoPlaza zijn kromme komkommers te krijgen tegen gereduceerde prijzen, zegt een woordvoerder. “Bij biologische producten is uiterlijk sowieso minder een issue. Onze producten worden niet bespoten en zien er natuurlijk uit.”

AH’s grootste concurrent Jumbo verkoopt in uiterlijk afwijkende groente en fruit in zijn eind november geopende Foodmarkt (een supermarkt waar ook kan worden gegeten) in Amsterdam en gaat dat in het nieuwe jaar ook doen in de Foodmarkt in Breda. De keten heeft vooralsnog geen plannen om de producten ook te gaan aanbieden in zijn reguliere supermarkten, zei een woordvoerster.

In de winkels van het Franse supermarktbedrijf Intermarché liggen al langere tijd ‘lelijke’ groente en fruit in de schappen.

Lees ook

Hummus verkoophit bij supermarkt, maar prijzen verschillen enorm

De nieuwe superfood heet maca, maar de Chinezen kopen alles op

Dit zijn de 10 duurste wijnen ter wereld

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl