Wouter Kolk staat als nieuwe algemeen directeur van Albert Heijn voor enkele grote uitdagingen.

Een wisseling van de wacht bij Albert Heijn. Moederbedrijf Ahold maakte donderdag bekend dat de huidige ceo Sander van der Laan (46) per 1 februari vertrekt, schrijft Retailnews.nl. Hij wordt opgevolgd door Wouter Kolk (48), die nu nog verantwoordelijk is voor specialistische winkels en nieuwe markten.

Van der Laan werd de laan uitgestuurd, omdat Albert Heijn onder zijn leiding terrein heeft verloren ten opzichte van concurrenten als Jumbo en Lidl.

Marktaandeel zegt niet alles

Albert Heijn is nog steeds de grootste supermarktketen van Nederland met een marktaandeel van zo’n 34 procent in 2014, aldus cijfers van Ahold.

Veel retailers zouden in hun handen wrijven bij een dergelijk marktaandeel en marges van vier tot vijf procent, ware het niet dat de supermarktketen een olietanker is. Dat zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen in De Financiële Telegraaf. “En het schip is nu van koers.”

Albert Heijn heeft volgens Sloot niet alleen last van Jumbo en Lidl, maar is zelf het gevoel met de consument verloren. De vernieuwingsmotor moet worden aangezwengeld om de gunfactor weer terug te kregen. “Investeren in vakkundig personeel, klantgerichtheid, beter assortiment en meer ruimte geven aan initiatieven van kleinere leveranciers.”

Prijzenoorlog door Albert Heijn

De huidige directeur Van der Laan zou zich teveel op prijsbeleving en kostenbesparing hebben geconcentreerd. Zo startte hij in 2013 met een prijzenslag om de prijsperceptie van Albert Heijn te verbeteren. Dat kwam hem volgens Het Financieele Dagblad op een reprimande van Ahold-ceo Dick Boer te staan.

Lees ook op Business Insider

Kolk moet er volgens het dagblad weer voor zorgen dat consumenten weten waarom ze voor Albert Heijn moeten kiezen. Zij weten niet meer of de Zaanse keten het goedkoopst, klantvriendelijkst, duurzaamst of juist meest innovatief is. “Albert Heijn is een wat meer ‘corporate’ merk en minder aaibaar geworden”, concludeert consultant Alexander Belderok van Roland Berger in De Financiële Telegraaf.

Relatie met franchisehouders

Per slot van rekening is de relatie met franchisenemers onder Van der Laan op een dieptepunt beland. De franchisevereniging heeft Ahold gedagvaard om zo’n tweehonderd miljoen euro terug te krijgen. Ze zeggen benadeeld te zijn door het concern, omdat bulkkortingen van grote leveranciers niet volgens afspraak zouden zijn doorberekend.

Het zou volgens Het Financieele Dagblad voor Kolk, Ahold en de franchisenemers goed zijn als het pleit zo snel mogelijk wordt beslecht.

Lees ook op Retailnews

Horecafamilie Van der Valk opent versspeciaalzaak

‘Lagere winkelhuur zorgt dit jaar voor meer winst bij winkeliers’

Gilette onthult scheermesje dat online kan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl