Beide partijen maakten maandag bekend overeenstemming te hebben bereikt over
nieuwe voorwaarden van het sponsorcontract.

Aegon verdwijnt in 2014 van het shirt van de landskampioen. De verzekeraar
blijft daarna nog minimaal 2 jaar als partner aan Ajax verbonden. Aegon
betaalt sinds 2008 jaarlijks tussen de 10 en 12 miljoen euro aan de
eredivisieclub uit Amsterdam, afhankelijk van de prestaties van het eerste
elftal. Ajax heeft daarmee een van de meest lucratieve sponsorcontracten in
Europa.

In het 7-jarige contract, dat in 2008 inging, was de optie opgenomen om dat na
5 jaar te beëindigen. Beide partijen kiezen nu voor de middenweg. ,,We
hebben met Ajax afgesproken dat Aegon ook een zesde seizoen als shirtsponsor
aan Ajax verbonden blijft”, zei directeur communicatie Jan Driessen.
,,Daarna continueren we onze relatie met Ajax voor ten minste 2 jaar als
sponsorpartner, met een optie voor nog twee seizoenen. Wij hopen door deze
tijdige bekendmaking Ajax voldoende tijd te geven om een nieuwe, goede
shirtsponsor te vinden.”

Volgens Driessen wilde Aegon graag het contract aanpassen. ,,Het huidige
contract met Ajax sloten wij in oktober 2007. Sindsdien is de wereld
behoorlijk veranderd, met name de financiële wereld. Hierdoor was het voor
Aegon wenselijk om goede afspraken te maken over de wijze van voortzetting
van dit contract, dat een regeling kent voor tussentijdse beëindiging na 5
jaar.”

Driessen sprak vorig jaar al twijfels uit over voortzetting van het contract.
,,Toen we Ajax hebben omarmd, waren de vooruitzichten zo anders. We dachten
dat we zo groot zouden worden en de wereld zouden veroveren. Dat doen we
hier en daar ook, maar het tempo is heel anders geworden. Nu zouden we dat
niet meer gedaan hebben”, zei hij ruim een jaar geleden. Aegon was ook
ongelukkig met de onrust die bij Ajax ontstond rondom de revolutie van Johan
Cruijff.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl