• Luchtvaartmaatschappij Qantas gaat een deel van de vloot vervangen door toestellen van Airbus, in totaal gaat het om een bestelling van 134 vliegtuigen.
  • Daarmee troeft Airbus opnieuw concurrent Boeing af, dat waarschijnlijk ook trouwe klant KLM ziet vertrekken.
  • Omdat de nieuwe grote verkoopsuccessen bij efficiëntere, kleinere toestellen liggen, neemt Airbus tegelijk ook afscheid van het tijdperk van haar ‘superjumbo’, de A380.
  • Lees ook: De businessclass van de Airbus A380: zo ziet dat eruit

Vliegtuigproducent Airbus heeft een nieuwe grote slag geslagen in de strijd met concurrent Boeing. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, trouw klant bij Boeing, gaat zijn huidige vloot voor binnenlandse vluchten vervangen voor Airbus-toestellen van de types A320neo en A220.

Ondertusssen wordt vermoedelijk eind dit jaar de laatste Airbus A380 geleverd. Daarmee komt er definitief een einde aan het tijdperk van de ‘superjumbo’. Efficiëntere kleinere vliegtuigen zijn tegenwoordig meer in trek, Boeing neemt ook afscheid van de iconische 747, de laatste versies daarvan moeten komend jaar worden uitgeleverd.

In totaal wil Qantas nu 134 toestellen bij Airbus aankopen. Daarvan wordt al voor 40 stuks een harde toezegging gedaan en gaat het bij 94 toestellen om een koopoptie.

De vliegtuigen zouden in meer dan tien jaar vanaf 2024 worden afgeleverd. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekendgemaakt.

Eerder meldde persbureau Bloomberg al op basis van ingewijden dat ook KLM voor het Europese Airbus lijkt te gaan kiezen. Dat terwijl de Nederlandse luchtvaartmaatschappij en dochter Transavia nu nog grote klanten van de Amerikaanse vliegtuigreus Boeing zijn.

Boeing lag tot nu toe voor met aantallen orders door de terugkeer van de 737 MAX die bijna twee jaar aan de grond moest blijven na een aantal crashes. Een van de voordelen van de A321, het grootste vliegtuig in de A320neo-reeks, is dat het plaats biedt aan meer dan 230 passagiers. Dat zijn er meer dan in een Boeing 737 MAX. Ook kan het toestel verder vliegen dan een vergelijkbare Boeing.

Een hart in de lucht als afscheid

Een Airbus A380 van Emirates op de Dubai Airshow 2021, foto: EPA / Ali Haider
Een Airbus A380 van Emirates op de Dubai Airshow 2021, foto: EPA / Ali Haider

Terwijl Airbus successen boekt met types als de A320neo, neemt het afscheid van de gigantische dubbeldekker A380. Zo komt er langzaam een einde aan het tijdperk van de 'superjumbo'.

De laatste A380 is inmiddels afgebouwd in Airbus' productiefaciliteit in het Franse Toulouse, en heeft zojuist zijn laatste testvlucht gevlogen voordat Emirates het toestel in ontvangst neemt.

Voordat de sleutels van het toestel aan Emirates overhandigd worden is er nog een bijzondere testvlucht uitgevoerd boven Duitsland en Polen. MSN272 vertrok van vliegveld Hamburg-Finkenwerder voor een routine testvlucht, die bijna vijf uur duurde. Een van de laatste manoeuvres die werd uitgevoerd door piloten was het tekenen van een hartvorm in de lucht op 30.000 voet. 

"Niets dan liefde voor de A380, nu de laatste superjumbo in onze vloot het luchtruim kiest voor een laatste testvlucht," tweette Emirates over die gelegenheid. 

De A380 vliegt sinds 2005, toen Airbus eindelijk Boeing en zijn 747 voorbijstreefde door 's werelds grootste passagiersvliegtuig te bouwen.

Voor veel luchtvaartmaatschappijen is de A380 echter vooral een statussymbool om mee te pronken op hun meest spraakmakende routes. De meeste maatschappijen hebben niet meer dan twintig modellen besteld. Emirates is de enige luchtvaartmaatschappij die van de A380 spil van haar hele vloot heeft gemaakt. De maatschappij heeft twee van de eerste klasse toiletten in haar toestellen omgebouwd tot "spa's" waar reizigers halverwege de vlucht een warme douche nemen kunnen

De laatste paar jaar is het toestel rap verouderd en te groot en te duur geworden in het tijdperk van efficiënte tweemotorige toestellen zoals de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 XWB. Alan Joyce, CEO van Qantas, zei eerder met twee Dreamliners te kunnen vliegen voor minder dan de prijs van één Airbus A380.

Het einde van het superjumbo-tijdperk

Emirates neemt binnenkort de laatste nieuwe Airbus A380 in ontvangst, foto: Markus Mainka/Shutterstock.com
Emirates neemt binnenkort de laatste nieuwe Airbus A380 in ontvangst, foto: Markus Mainka/Shutterstock.com

Luchtvaartmaatschappij Etihad heeft een bijzondere twist gegeven aan de A380. De maatschappij koos ervoor om de A380 te gebruiken als het platform voor "The Residence", een serie luchtappartementen waarvoor de reizigers soms meer dan 20.000 dollar betalen.

De maatschappij heeft echter nog niet besloten of ze de A380's in haar vloot houdt. Tony Douglas, de CEO van Etihad, vertelde Insider op de Dubai Airshow in november dat de A380's nu "niet in de planning" zaten voor nieuwe vluchten, maar ze terugkeren "zodra het economisch gezien uit kan".

De bouw van de laatste A380 heeft tijdens de coronacrisis plaatsgevonden en het is dezelfde pandemie die de superjumbo het laatste zetje lijkt te hebben gegeven. Luchtvaartmaatschappijen als Air France en Lufthansa hebben de vliegtuigen uit hun vloot geschrapt.

Maar... ook al wordt het routenetwerk van de A380 steeds kleiner omdat er geen nieuwe toestellen meer worden geproduceerd, toch zullen trouwe luchtvaartmaatschappijen 's werelds grootste passagiersvliegtuig nog tientallen jaren in de lucht houden. 

De rol van de superjumbo wordt zo steeds kleiner, maar is nog lang niet uitgespeeld.

Lees ook: KLM wil naar verluidt megaorder van 160 vliegtuigen plaatsen bij Airbus – dat zou een grote klap zijn voor concurrent Boeing