Vracht is goed voor ongeveer 13 procent van de totale omzet van Air France-KLM. In het voorbije boekjaar bedroegen de inkomsten van de vrachtdivisie ruim 3 miljard euro.
Gourgeon kondigde nieuwe bezuinigingen aan voor dit boekjaar en het volgende. Die moeten het bedrijf beter in staat stellen de strijd aan te binden met directe concurrent Lufthansa uit Duitsland. Een getal noemde hij evenwel niet. Franse media meldden eerder deze week al dat Air France-KLM broedt op meer kostenbesparingen.
‘Teleurstellend’
Of er banen verloren gaan, is niet duidelijk maar zeker is dat vooral loonkosten zwaar op de begroting drukken. Air France-KLM geeft circa een derde van zijn omzet uit aan personeel, terwijl dat bij bijvoorbeeld Lufthansa maar een kwart is.
,,Wij beschouwen onze resultaten over de eerste jaarhelft als teleurstellend”, zei Gourgeon. ,,Wij merken dat onze concurrentiepositie niet op het niveau is van die van onze Europese concurrenten.” Hij herhaalde desondanks de verwachting dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie over het gehele boekjaar operationeel zwarte cijfers schrijft.
Gourgeon zei verder dat zijn bedrijf waarschijnlijk kort na de volgende bestuursvergadering op 15 september een grote order voor middelgrote vliegtuigen bekend zal maken. Daarmee zouden meerdere miljarden gemoeid zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl